Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg under maj 2010

Av Ann - 13 maj 2010 07:40

För visst åskade det i natt?

Nu börjar nackdelen med sommaren.

Jag gillar INTE åska.

Mullret kan jag leva med men blixtarna...   

Men jag måste ha varit trött för jag  kommer ihåg att jag drog täcket över huvudet och sen måste jag ha somnat...

Så mitt ogillande för åska kanske har gått över!


Annars har jag sovit ganska dåligt, typ som en korv i bröd igen.

Den ena varm som en kamin och den andra som säger att han är varm och sparka av MIG täcket hela tiden... men så är det   ibland och nu ligger de fortfarande och sover sött bredvid varandra.


Får se vad den här dagen har att erbjuda!


Godmorgon!

Av Ann - 12 maj 2010 20:53

Jaha, då var det dags igen, Tim sa att han frös när han skulle gå och lägga sig. Och när jag kände på honom så var han kokhet.

39 grader närmare bestämt.

- och det kliar lite där... jaha, några prickar... det kan ju vara något annat men troligen så är det väl vattkoppor.

Känns ju som om det är lika bra det...

Men jag hann ivarjefall göra klart det sista vfudagarna!


Annars har dagen gått som planerat.

Jag handlade spån, betfor, lite blommor, några jordgubbsplantor och jord på lantmännen och när jag hämtat barnen så veckohandlade vi.

Och det gick bra.

Och ja, de fick varsin glass...

Men... jag glömde förståss gå till apoteket... skulle ha köpt alvedon till barnen och min medicin. Och med facit i hand skulle jag ju behövt gå dit...

Ingen av er som läser som bor nära mig och råkar ha barnalvedon sugtablett  hemma?

Men, i eftermiddag har vi (jag, barnen + kompis) fikat, ätit hemmagjord pizza och jag har planterat  blommor

  


och planterat mina jordgubbsplantor...

 

 ... och ja, jag vet... de ser inte mycket ut för världen, jag kanske till och med råkade tappa dem... upp och ner... så de gick lite sönder... men... de tar sig nog!


Sedan har jag grejat lite i stallet och gosat med hästarna förståss!


När jag skulle middagsfodra så märker jag att de vill ha höt i regnskyddet.

Varför, undrar jag, står de (eller mest Mellis) nästan hela dagen i regnskyddet när det är jättefint väder ute?

  

Det här är deras regnskydd.

Innan fölungen kommer är det tänkt att det ska bli en högre och bättre vägg ut mot hagen, så ingen liten fölis får för sig att hoppa ut den vägen.

Hur som helst så älskar Mellis att stå där och titta ut!

Det är bland det bästa med att bo här, jag fattar inte hur vi (Mellis) överlevde tidigare när hon inte hade något regnskydd..!


Av Ann - 12 maj 2010 07:35

Jaha, då bär det strax iväg för sista vfu dagen den här omgången. Men de slipper mig inte så lätt, jag är tillbaka och gör de dagar jag missat direkt efter skolavslutningen. Ett val jag tog så att jag slipper sitta på kvällar och nätter för att plugga. (vilket jag förmodligen kommer att göra ändå...)


Mellis är en ganska pratsam häst. Hon gnäggar gärna och ofta.

Alltid när man kommer på morgonen eller fodrar förståss, men också när jag rider och böjer mig fram mot hennes huvud, så kan hon gnägga,

eller när jag hoppar av efter ridning, brukar hon gnägga,

eller som imorse när jag skulle sätta på henne grimman för att ta ut henne, så körde hon fram huvudet över mig och gnäggade.

Idag är jag ganska säker på att hon sa: klia mig under hakan, snälla!

För det var det hon ville!

Det är inget gällt högt gnägg utan ett litet mysigt muller, ungefär som när hon "pratar" med sina fölungar.

Hon kanske tycker att jag är någon sorts fölunge... som aldrig växer upp och försvinner!

  

Men det är vid sådana tillfällen som det känns extra mysigt med häst, de stunder man känner att man faktiskt har "något" som är lite speciellt!


Vad händer annars idag då?

(för det är väl något ni alla vill veta antar jag..?)  


Ja, efter vfun så ska jag hämta Pontus för att handla, både på lantmännen och apoteket.

Antar att det är vad vi hinner med innan Tim och en kompis till honom slutar skolan och vill bli hämtade.

Innan vi åker hem så ska vi veckohandla (fm till deras stora glädje...) så idag blir det handling med tre barn!

Men det brukar gå bra.

Annars brukar en liten lätt muta som: sköter ni er så kan ni kanske få köpa varsin glass.... alltid funka!

Fast... som jag sagt tidigare - jag mutar ju aldrig mina barn, för det ska man inte göra!   Det har jag hört!


Godmorgon!

Av Ann - 11 maj 2010 21:36

Ja... inte mycket...

Jag har roat mig med att hämta halm... om det nu kan kallas kul...


  

Tror nog att det ska räcka tills nästa skörd med halm!


Jag har läst Harry Potter med den äldre sonen, och det gillar jag, om det inte var för att jag blir så förbenat trött!

  Ögonen går i kors på mig till slut och jag nästan somnar när jag läser..! (råkade visst somna när jag låg hos Pontus när han skulle sova... så det var lätt att fortsätta...)


Sedan tog jag in hästarna tidigt ikväll, fråga mig inte varför..? Det har varit fint och soligt hela dagen så... ja det blev så ivarjefall.


Och de verkade inte ha något emot att komma in.

  

Kolla in Hilmas mage... är hon med dräktig?   


Normalt sett så går de ut vid 06.00- 06.30 på morgonen och in vid 21.30-22.30 på kvällen. Jag har dem ute ganska länge, men ikväll gick de in vid 20 tiden.


Tja... roligare än så har inte min dag varit..!

Har eran varit det?


Och eftersom den där grejen, boxen, lådan, saken som står på dvdspelaren, vad det nu heter... som gör att man får in kanalerna på tvn tydligen fick frispel och dog igår, så har vi heller ingen tv att titta på, så jag går nog och lägger mig.


Godnatt!



Av Ann - 11 maj 2010 09:28

En härlig dag med strålande !

Känns som en bra dag idag och som om jag ändå mår ganska bra. 

Skönt...


Och så var alla tre katterna hemma igen. (en bidragande orsak till en bra dag?)

Precis som det ska. Men... vi får väl se för hur länge...

Antar att jag får försöka vänja mig vid att de kommer och går...


Men... Mjauis har massor med tråkiga tovor och kardborrar i pälsen... hur gör man?

Ska man försöka att ge henne lugnande och klippa bort all päls med maskin?

Det är ju inte så praktiskt med en långhårskatt ute...

Eller ska man försöka klippa bort tova för tova?

Men det kräver att någon hjälper mig att hålla i henne när jag klipper... x antal gånger...


Snart, inom några veckor, kommer veterinären och ska vaccinera Mellis, den sista abortvirussprutan och stelkramp för bägge hästarna. Hade då tänkt passa på att vaccinera katterna också.

Om de är hemma då förståss...


Nehej, det är väl dags att börja göra sig iordning för den näst sista vfupraktikdagen... den har blivit lite hattig, med vattkoppsbarn mitt i... men så är det ibland.

Tim verkar inte få vattkoppor den här gången heller så...


Annars så trivs jag bra med både barn och personal så lite tråkigt känns det allt, men jag kommer tillbaka direkt efter skolavslutningen och gör färdigt praktiken så det dröjer ju inte så länge innan jag är där igen!


God förmiddag!

Av Ann - 10 maj 2010 20:39

Skriver väl en rad eller tre eftersom det verkar som om det finns några som saknar mig här i bloggvärlden!

  

Dessutom så har jag något som är värt att skriva om nu!

För gissa vem som kom hem idag vid 18.30 tiden!

Jajamen!

Mjauis!

Efter ganska precis 2 veckors frånvaro så sitter hon rätt var det är på verandan och mjauar och vill in!


  

Inte smal eller så men väldigt hungrig!

Undrar om latheten för att jaga egen mat slog in just idag och hon bestämde sig för att gå hem, eller vad tror ni?


Hur det än är så verkar hon väldigt nöjd med att ha kommit hem...


   

... trött och jätte kelig!   


  

Så skönt att ha dig hemma igen Mjausis!

Du skrämde oss...


Annars så har jag jobbat till 18.00 idag så, så mycket mer blir nog inte gjort idag.

Fast... mer och mer, vet inte om något har blivit gjort, mer än jobb idag...

Imorgon blir det till att hämta halm, sista lasset innan sommaren hade jag tänkt.


Bjuder på denna bilden från igår

  

Finn 1 fel... 


Hästen utanför hagen?


Japp, när jag är hemma så får hon ofta komma ut! Hon är som en hund, kommer på inkallning!    


Tjoflöjt!


Av Ann - 10 maj 2010 08:28

för att blogga igår, och jag tror jag struntar i det nu med..!   

Får se om jag känner för det ikväll!


Godmorgon!

  

Av Ann - 8 maj 2010 11:44

Har nu piggat på mig lite så nu har man gjort första passet med gräsklipparen för i år!

Och det blev fint!

Det är roligt så här nu i början... den första månaden, sedan kommer funderingarna på om man inte ska asfaltera hela trädgården.  För enkelhetens skull.

Tänk er själva, man behöver inte flytta några bord eller stolar för gräsklippning, man behöver heller inte leta för att hitta platser där bord och stolar kan stå rakt.

Poolen behöver inte stå snett och man behöver aldrig rensa ogräs!

Fördelarna är många, den enda fördelen med gräs är att det är trevligt och fint. Och det överväger nog mot asfalten.

Men fråga mig igen om en eller två månader, det kan bli ett annat svar då!


Tim är hos en kompis och jag och Pontus ska ut och fixa hästarna.


Sedan är det bara resten kvar!


Skynda skynda innan regnet!

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards