Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg den 25 oktober 2010

Av Ann - 25 oktober 2010 16:21

Jag har kommit på hur man gör kategorier, så nu finns en hästkategori!

Wiii!!!

Kanske, bara kanske, kommer det en presentation av hästarna någon gång!   

Av Ann - 25 oktober 2010 14:43

Även jag skyller givetvis på Kicki att ni tvingas genom lida det här!   

Korten har, trots scanning, inte så bra kvalite...


"Min" första häst hette Sofi och var en welshponny på 129.5cm över havet.

Hon var e: Roman Fidel RW 26 och u: Sota, född 1976.

  

Det var en vän till mig som ägde Sofi men jag hade henne som min egen.

Började nog rida henne när jag var runt 9 år och hon lärde mig massor, bättre läromästare kunde jag inte haft!

  

Oj vad kul vi hade!  


När jag var runt 11-12 så såldes hon och jag stod utan häst men fick då en förfrågan om jag kunde ta hand om Eva Lill, en travare som pga platsbrist behövde någonstans att bo över vintern.

Givetvis kunde jag det, för vem ville vara hästlös och jag hade ändå ingen på g..?

  

Eva Lill var e: Scotch Nibs u: Eva Volo och född 1965 (!) alltså över 20 år när jag hade henne!

Det var på den tiden då jag fortfarande var galen nog att rida barbacka!

Men hon flyttade hem igen till våren och jag började leta ny häst.


Det blev en nordis denna gång, en Prilla Pelle e: Tank u:.... hmmm det får jag nog erkänna att jag glömt... kan hon hetat Prilla?

Men en tre år gammal nordsvensk, som dessutom inte var så där lugn och fin utan faktist rätt nervös av sig, passade inte en 12 årig liten späd tjej, så det funkade inte speciellt bra...

  

Jag tror jag åkte av 3-4 gånger varje ridtur och mina glasögon var ständigt tejpade.

Skulle kunna berätta hur många historier som helst om hur han sprang in i stallet med mig på ryggen, sprang ner i diken så vi gick omkull, stegrade sig när jag longerade, slet sig när jag ledde honom osv.


Efter nästan ett halvår gav jag upp och han såldes till en tjej i stallet och det funkade mycket bättre för dem!

Så där stod jag återigen utan häst...


Men den tjejen som jag "lånat" Sofi av hade nu ett varmblod som hette Nasjada Tron som hon gärna ville att jag skulle ha.

Sagt och gjort, så blev det.

Nasjada, 158cm hög, var e: Tron och u: Hypnotique och född 1978.

Hon hoppade som en gud, med henne hoppade jag 1.50m hinder (så jag har hoppat en gång i tiden...), men jag tror aldrig att jag någonsin (undrar om någon någonsin) fick henne att gå i form.

Ständigt med huvudet i luften... så jag undrar hur hon hade hoppat med rätt muskler?!

Vi var på dressyrläger, men inte hjälpte det... och vi tävlade en hel del hopptävlingar som gick väldigt bra!

  

Nasjada med Billy Bel Air, har nog aldrig varit så rädd för en fölunge, eller häst överhuvudtaget, som jag var för honom.  Vi kom inte överrens...

(grimman han har på sig är samma grimma som Merlin har idag!)


Någonstans i 14-15 års åldern (begär inte att jag ska komma ihåg precis... för det gör jag inte!) så fick jag en fråga om jag "ville ha" en häst.

Orsaken till att jag "fick" henne var att hon skulle gå som avelssto, men hade svårt att bli dräktig och ägarna tyckte det var synd att behöva ta bort henne.


Hon hette Jessica Lill och var född 1976, e: Newport Hanover, mamma till henne var inte mindre än Eva Lill som jag hade haft hand om tidigare!

Vem tackar nej till det?

  

Inte jag, så ett tag hade jag två men det blev lite mycket så Nasjada lämnade jag tillbaka.

Jessica Lill är den häst som vid en hoppträning tvärnitade gång efter annan vid hindret och gjorde så att jag ramlade av och pajjade min axel och är alltså orsaken till att jag mår illa bara av tanken att hoppa.

  

Hon var riktigt stor, 165cm hög och jag var tvungen att ha pall för allt!


Hade tänkt betäcka henne med en arab, vi hann till och med titta på en hingst, men fick isället reda på varför hon kastade av mig på hoppträningen.

För att göra en lång historia kort så hade hon nåt knas uppe i korset så i april -92 fick hon vandra vidare till de evigt gröna ängarna...


Efter det tänkte jag sluta med hästar, hade bara ingen lust... men redan efter några månader så var det kört, vi åkte och köpte en ny...


Denna gång blev det en Fineline (Frippe) e: Dartline u: Black Beauty född 1984.

  

När han kom till oss kunde han i princip inget alls, när jag sålde honom var han en gammal gentleman, som jag alltid ångrat att jag sålde...

Jag vet inte ens om han lever längre...

 


 

Här löshoppas han eftersom jag inte hoppar... 1.20m ligger hindret på!


  

Han såldes 1998 och efter det skulle jag återigen sluta med hästar...


Men det vet ni ju hur det gick med det, 2000 trodde jag att jag skulle få köpa tillbaka honom, vi hade skrivit så i kontraktet, men det hade de "glömt" så han var redan såld till några andra.

Jag blev så besviken och var så inställd på att ha häst igen så då hittde vi Mellis och köpte henne!

Det var min lååååånga hästhistoria det, orkade ni med ända till slutet..?


Av Ann - 25 oktober 2010 08:25

Idag ska jag plugga med Evelina igen, det är roligare så.

Hoppas jag.

Så nu ska jag greja lite innan.

Eftersom jag inte har något speciellt att skriva om så visar några fina saker som vi har här istället.


 En bild på krossen som stod här när vi flyttade in

 


 

Vår gamla hästvagn som vi fått


Och vår väg förra vintern

  


Godförmiddag! 

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards