Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg under december 2010

Av Ann - 7 december 2010 20:28

Faktiskt.

Så är jag det.


Jag har fått en del gjort som jag tänkt,

* jag har hämtat 2 stora höbalar som står ute under regnskyddet nu

* jag har fått tag i hösilagemannen och ska hämta en pall imorgon

* jag har haft min hjälpreda här på "övning" och det kommer att bli jättebra med lite mer övning

* och veterinären var här


Det enda jag är riktigt missnöjd med är mitt plugg.

Jag fick inte upp vissa dokument igen och bestämde mig för att göra något åt det.

Det tog tre timmar innan jag fick tag i it-support i Karlstad.

Då hade Evelina redan skickat dem till mig.

Men men, imorgon får jag ta nya tag.


Så, nu till att veterinären varit här.

Jag var lite nervös för hur han skulle reagera på henne men det gick så bra.

Han fick så mycket beröm, både för hur han uppförde sig och hur han såg ut.

Alltid kul när någon gillar ens älsklingar!

Hon är ju lite delaktig i Merlin eftersom det är hon som var seminveterinär när Mellis seminerades!


Så till såret.

Hon tog med lite pillande lätt bort stygnen på insidan.

Det tog lite längre tid med det stygnet som var kvar på utsidan i såret. (som tur var, annars hade det blivit riktigt pinsamt...)

Såret var inte kvar ifrån "det första" såret som jag var rädd för, utan det hade blivit ett litet sår på grund av stygnet som irriterat, därför var det lite svårare att ta bort det.

Och därför hade vi inte sett något sår tidigare.

Men det var ju ändå tur att det togs bort nu.

Så Emma tvättade av det lilla såret lite och lindade på igen.

Hon lät riktigt förvånad när hon sa hur fint det annars såg ut.

Torr och fin i benet, bara liiite svullen just där såret varit, så det kunde visst inte se bättre ut.

Väldigt skönt att höra!

Lite förargligt kan man tycka att ta ut veterinär när det nu var så fint, men jag resonerar som så, att är jag osäker, så ta hellre ut veterinären en gång för mycket än att jag missar något.


Nu ska lindan sitta på några dagar igen och sedan slipper han förhoppningsvis lindor på väldigt länge!


Så nu ser han ut så här igen ...


  

fast med röd linda, vi enades om att det snart är jul..!

(hade glömt kameran inne och orkade inte gå in och hämta...)



Gokväll!

Av Ann - 7 december 2010 08:43

Då har jag börjat att fixa några av mina göromål idag.


Jag har:

* ringt veterinären som ska komma i eftermiddag

* jag har ringt om hö så det ska jag hämta när gubben kommit hem, också i eftermiddag

* jag försöker få tag i min hösilagegubbe och hoppas att jag kan hämta en pall imorgon

* min "hjälpreda" som ska hjälpa mig när jag är i Karlstad ska komma ut och "öva" på att ta ut hästarna själv


Så jag antar att det är plugg som gäller resten av dagen.

Om jag får igång UR filmerna... annars får jag väl försöka skriva ändå.


När jag satt här så ser jag hur snön rasar ner utanför fönstret.

Och jag tänkte att så mycket blåser det ju inte så att snön ska blåsa ner... på vissa ställen...

Rätt var det är rasslar det till och ner kommer en ekorre farande.

Så synd att jag inte hann få upp kameran!

Jag har hört att det rasslar ibland där uppe men trott att det varit fåglar eller kanske någon mus.

Men det har liksom låtit större.

Så jag kanske har en ekorre på besök på övervåningen ibland!

För jag hoppas att den inte har tänkt att bo där..!


Goddag!

Av Ann - 6 december 2010 21:44

Okej... det här är sista dagen på utmaningen och jag ska nu tala om vilka mina favoritbloggar är och beskriva dem.

Det tänker jag inte göra, för det skulle ta alldeles för mycket plats här så jag ber er istället att titta på mina länkar.


De är de jag följer och gillar bäst.

De är personer vars vardag jag vill följa och som blivit mina vänner. (de jag inte kände sen tidigare, de var ju redan mina vänner!)

Alla speciella på sitt sätt, ingen nämnd, ingen glömd.


Stor kram till er alla bloggvänner!




Av Ann - 6 december 2010 21:10

Ikväll skulle vi ta bort stygnen på Merlin.

Det gick inte så bra.

Inte så att han inte skötte sig.

För det gjorde han.

Jättebra!

Vi fick bort två av tre stygn på yttersidan.

Den sista satt så dumt och inbakat på något vis så vi fick bara inte bort den.

Dessutom så var det en "flik" som satt lös när vi började dra lite i det.

De på insidan fick vi inte bort alls.

De satt så... konstigt...

Så vi lindade på benet igen.


Och imorgon får jag ringa hit en veterinär igen för att både få hjälp med att ta bort resten av stygnen och eventuellt sätta dit ett nytt där det "lossnat".

Och jag blir så trött... och rädd att det nu ska ha kommit in några elaka basilusker i såret som gör allt värre...

Just när jag trodde det värsta var över så känns det som om det börjar om igen...

Får jag svära nu?

F-N!


Min livsglada älskling..!   

 

bilder från oktober

  

Av Ann - 6 december 2010 07:21

Den här dagen kommer att gå i pluggets tecken...

Först nu är det grupparbete i Köping.

Ikväll ska jag nog försöka få till den där kompletteringen om jag bara får igång filmen...


Bara ett par minusgrader idag så hästarna är redan ute på sina respektive ställen.

Måste försöka hämta hem en ny höbal idag eller imorgon också.

Den som är, är snart inte.


Ikväll kan förhoppningsvis Helena komma och hjälpa mig att ta stygnen på Merlin och sedan ska han lindas för sista gången hoppas jag.


Blev nästan en lista!


Trots att jag tydligen inte låg så långt efter i skolan som jag trodde, och att jag inte har något direkt annat hängande över mig, så känner jag mig superstressad.

Så där så jag har en klump i magen, en puls som inte direkt vilar, och jag nästan inte vet var jag ska börja.

Fast jag vet inte riktigt vad det är jag ska börja med. (ja förutom den där kompletteringen då...)

Det är liksom bara en sån där trist känsla jag har...

Det känns som om jag glömt något.

Så är det någon som vet att jag glömt bort något/någon så hojta till!


Godmorgon!

  

Av Ann - 5 december 2010 20:44


Barnen och jag var ute i snön och roade oss...


Den obligatoriska tågåkningen med tillhörande brottning

 


Backen är liten, men man kan ha roligt ändå!


Tim

 


Nu åkte ju inte jag, för jag hade inte några bra kläder på mig,

jag fotade istället!


Pontus åker ner för grushögen

   


Det syns inte på bilderna, men det snöade lite fint hela tiden.


Tim

  


Kasta snö är jättekul... om man är klädd för det..!

  



När vi gick in så hjälpte dem mig med en skoluppgift


Vi gjorde musikinstrument.

Maracas i olika utformanden och storlekar.

Vi hade jultema så vi klädde dem med julpapper och folie.

Gissa om det fanns makaroner, ris och grovsalt över hela golvet?


    

Tim gjorde även en gitarr... men den funkade lite dåligt,

ljudet blev inte så bra...       


Nu ikväll hade jag tänkt att göra klart min komplettering, och alltså titta en gång till på filmen som jag tänkt skriva om.

Evelina var snäll och guidade mig till UR access eftersom jag tydligen inte är smart nog att hitta dit själv...

Men vad hjälpte det?

När jag sagt tack och hej då till henne och ska börja titta, tror ni det gick?

Nej då... man var tvungen att logga in igen och jag hade ingen aning om vad jag skulle skriva... så... jag gav upp... *suckar*

För jag vägrar att ringa igen och fråga, gör det imorgon när jag träffar alla... så jag får väl göra kompletteringen på tisdagkväll istället.

Och fick en fri söndagkväll!


Gokväll!

Av Ann - 5 december 2010 18:15

Egentligen är jag ju ett fan av listor.

Jag älskar listor.

Men eftersom det är så sent på dagen att göra en lista för dagens göromål och dagens outfit inte riktigt är min grej... dagens låt skulle kunna vara kul i och för sig... så får det nog bli dagens + och -.


Så... dagens + är vädret!

Det är inte för varmt så det är slask, och det är inte för kallt så man inte kan vara ute eller ha hästarna ute,

Hästarna har fått vara ute större delen av dagen!


Dagens - är mina gummistövlar.

De är så trasiga att det kommer in snö genom alla hål och sprickor så de är jämt blöta...

Jag har tänkt en längre tid att köpa nya men det har inte blivit av...


Så... jag har snart klarat av hela utmaningen, bara imorgon kvar.

Och sen då?

Ska jag utmana andra då, eller?


  

Av Ann - 5 december 2010 09:32

Har nu pratat med veterinären och hon tyckte jag kunde sluta tempa honom nu eftersom han inte hade haft någon temp tidigare.

Men att jag ska ha koll så han inte blir halt eller ser slö ut.

Och det är ju självklart, det gör man ju flera gånger varje dag även när de inte är sjuka!

Hon trodde också att han nu har så mycket överskottsenergi och att det är därför han börjat knöla så, och det låter ju inte helt osannolikt om man tänker efter...

Däremot så tänker jag tempa honom igen om ett tag, för det måste ju gå att tempa honom, men just nu lugnar vi oss, vill inte bråka i onödan.


Annars så är det ju mycket "varmare" ute idag, bara några - (lagom om ni frågar mig!), så alldeles strax ska hästarna få komma ut.

Det måste ju vara skönare med lite större utrymme, frisk luft och sedan ser de ju lite mer ute!


Idag är det annars städning och plugg som dominerar göromålen idag, även om jag ska försöka hinna lite annat också.


Godförmiddag!


  

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Skapa flashcards