Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

Det där med att gnälla...

Av Ann - 28 januari 2011 08:17

håller ju inte jag på med...   

För jag skulle ju kunna tala om hur mycket jag nyser, näsan rinner och hur ont det gör i halsen och när jag hostar...

Att jag har skallebank som jag inte ens trodde var möjlig...

Eller att barnen eller ivarjefall det ena barnet fortfarande har feber... den yngre sover forfarande...


Men eftersom jag inte alls tycker synd om mig själv och aldrig gör, så ska ni slippa höra det..!  


Hur som helst, igår kände jag mig riktigt risig, men då hade jag en  kille som bäddade om mig och fixade kuddar och grejade i soffan där jag låg.

Sedan låg han hos mig och klappade på mig lite då och då... så mysigt!


Idag känner jag mig ivarjefall lite piggare på feberfronten än igår så det ska nog gå att hålla på med Lillprins bus idag med.

Fick en fråga om hur jag ska göra med honom sedan när de inte är i samma box, eftersom jag bara har två boxar.

Jag har inte bestämt mig än...

Jag har tre alternativ att välja mellan.

1. Alla tre får gå ute på lösdrift

2. De två tanterna inne och Merlin och någon kompis ute

3. Merlin får bo någon annanstans under vintern (är inte så jättesugen på det...)


Det beror lite på hur det blir i sommar också, att hitta bete med kompisar till Merlin verkade inte vara helt lätt om jag inte vill skicka iväg honom långt... men jag jobbar på det.

Dessutom så beror allt lite på när det går att kastrera honom...

Någon som har förslag på något?

Hur skulle ni ha gjort över vintern eller med bete/ hur har ni gjort?


Annars så är:

* Maten är handlad

* Mounttvättberg är besegrad för den här gången

* Och det är, tro det eller ej, inte så mycket att röja här hemma


Så jag tänker bara göra det jag känner för, så känner jag inte för att kliva upp ur soffans så är det där ni hittar mig!


  

När hon fick Kahela så sattes hon igång ganska tidigt...

Men vi var i bättre form den gången... vi tränade för tränare in i oktober och hon fick Kahela den 12 februari.

Veterinären missade att hon var dräktig...  

Tyckte ändå att hon hade en märklig kula som inte borde vara där så när hon var i 7 månaden så tog jag ut veterinären igen och mycket riktigt, det fanns en bebbe där!

Men ska man se det positiva, jag slapp mycket oro den gången!


Tjing tjing!


 
 
Tina

Tina

28 januari 2011 09:18

Hej.

Tråkigt att du är sjuk. Krya på dig!

Vad jag har hört går det att kastrera tidigast vid 6 mån och att hästen kan växa mer efter en kastration än om den fick gå kvar som hingst. Om det är sant vet jag inte.

Någon annan kanske har svar?

Ha en trevlig helg.

/Tina

http://www.lightningpre.se

Ann

28 januari 2011 09:24

Tack för det!
Har också hört det men vet heller inte om det är sant.
Fast kulorna måste väl ha kommit ner först?

Trevlig helg till dig med!
kram

 
Stina

Stina

28 januari 2011 09:40

Herr V kastrerade jag tidigt, vid 1 års ålder.
Om du tar dom tidigt växer dom några cm till på höjden men du får då inte den där hingstmaffigheten dom får annars. Det är vad jag har lärt mig iaf och min vet sa detsamma till mig.

Tänk på att dom kan bli könsmogna redan så tidigt som 8 månader och några föl vill du väl knappast ha ??

Jag skulle skicka Merlin på bete i sommar även om det är långt bort och sen ta hem honom + en kompis på lösdrift över vintern om du har möjlighet till det.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

28 januari 2011 10:09

Håller koll, har gjort det ett tag men än så länge är han mest dryg... men det kommer väl..!
Det är väl så jag skulle vilja göra i vinter men vet inte om jag har råd att ha en till häst och att hitta en som vill "hyra in sig" är visst inte helt lätt.. vi får väl se hur det blir!

 
Stina

Stina

28 januari 2011 09:41

Läste detta föööretsen på ett forum :

"Rekordet" jag har varit med om är en 6månaders connemarahingstunge som betäckte sin mamma. Han togs ifrån mamma då, vi 6 mån, men hade redan varit framme!

Håll ögonen öppna =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

28 januari 2011 10:10

Kollar, men han diar såpass mycket och ofta ännu så jag hoppas att det dröjer en stund till!

 
Kim

Kim

28 januari 2011 10:31

Eftersom du inte alls tycker synd om dej själv så kan jag göra det för dej : Stackars stackars dej som har det så jobbigt nu!!! Det är skit att bli sjuk när man har ett liv att sköta!
Och krya på dej/er!
Hoppas detta hjälpte lite ;-))

Lösdrift för alla tre är ju enkelt om du har en bra ligghall och inte behöver bygga en...

Kram



http://varmt.bloggplatsen.se

Ann

28 januari 2011 10:37

Ja visst är det synd om mig..! ;)

Regnskyddet hoppas jag ju duger som ligghall, ska fixa ytterväggen ordentligt bara, men det ska göras i sommar oavsett..!
kram

 
Ingen bild

Pamela

28 januari 2011 10:36

Kan verkligen rekomendera att kastrera medans det är kallt för att minska risken betydligt för infektion. Sen måste ju kulorna vara nere först ;)
Tror de mister en del av den naturliga attityden och massan om man skär tidigt. Inget vetenskapligt utan bara vad jag tror ;) För man plockar ju trotts allt ut testosteronproducenterna ;) Den enegrin som skulle lagts på kroppsmassa lägger sig lite på höjden istället. Finns ju för och nackdelar med det! Lycka till i ditt beslut =)

Ann

28 januari 2011 10:40

Har väl tänkt att kastrera honom så fort som möjligt, dock antingen nu i vår eller till hösten, i sommar så kommer han ju ändå att få gå med hingstar så då tänker jag inte göra nåt.

Tänk vad mycket enklare det är med ett sto...
:)

 
Sara K

Sara K

28 januari 2011 11:25

Jag pratade med veterinären om kastrering, de ska isf göras mars april. Min plutt är redo men jag velar lite, men han kan ju inte gå där han går okastrerad, då måste han bort i vår.
Han är även redo för kastrering så jag har 5 veckor på mig att bestämma ;) Svettigt.
Hoppas du kommer på en lösning :)

http://www.yeguadasarakarlsson.se

Ann

28 januari 2011 11:49

Jag kastrerar gärna så fort som möjligt, bara kulorna har kommit ner!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Skapa flashcards