Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg under januari 2011

Av Ann - 6 januari 2011 08:23

Gårdagen avslutades med en  trevlig fika med goa vänner.

Kände att jag behövde lite barnfri tid en stund och det finns sämre sätt att ha det på, än att snacka lite skit med tjejkompisar!

Och det gör jag alldeles för sällan!

Har haft barnen hemma i snart tre veckor och har väl inte varit ifrån dem mer än för att handla... så, jag kände att jag behövde komma hemifrån en stund.


Annars igår så var Alfred, Pontus kompis här och lekte och jag fick skotta... igen...

Jag tycker om snö.

Men ska det fortsätta snöa så här så kommer jag inte att gilla snö något mer.

För nu är snövallarna så höga att behöver jag skotta igen så kommer jag inte att orka kasta över snön längre.

Dessutom så är det nog dags att skotta av regnskyddstaket från snö.

Ska det verkligen vara nödvändigt att snöa hela tiden?


Hästarna verkar må alldeles utmärkt nu när de går tillsammans.

Hilma ser väldigt nöjd ut trots att hon blir utjagad ur regnskyddet med jämna mellanrum av Mellis.

Merlins ben kändes väldigt fint trots att han varit ute i hela hagen hela dagen.

Hoppas att det fortsätter så!


Godmorgon!


  


Av Ann - 5 januari 2011 07:22

Nu har Merlin fått sin andra stelkrampspruta och sin första influensaspruta. Det gick så bra så, vet inte om han ens märkte det.

Sedan tittade hon lite på hans ben, när hon ändå var här och vi kom överens om att det bästa vi kunde göra nu med hästarnas utgång var att släppa dem allihop i hela vinterhagen eftersom lilla Hilma verkar ha bestämt sig för att inte gå själv längre, vare sig hon får stryk av Mellis när hon kliver in i den icke existerande lillahagen eller inte.

Det var bra att veterinären tyckte som jag för jag hade redan gjort så en stund på förmiddagen.

Och jag tyckte nog att alla såg väldigt nöjda ut över det.

Annars så tyckte hon att kotan såg fin ut.

I morse fick även Merlin smaka liiite krafft igen... ska börja introducera det igen för nu har han varit bra i magen sedan i torsdags.

Har inte vågat börja tidigare eftersom han blev dålig igen förra gången...

Men nu är det på g igen!


Så var det det här med bowlingen.

De första 7 "kasten" eller vad heter det... så ledde jag stort.

Sedan hände någonting.

Jag vet inte vad.

Men sedan gick alla om mig.

Och jag låg sist bra länge.

Men på slutet lyckades jag gå om Pontus, efter att han lyckats ramla så dumt och slagit i huvudet.  

Så det hela slutade med att Tim vann (det hade jag gjort om jag också haft staket på banan... *muttrar*) gubben kom tvåa, jag trea och Pontus strax efter, fyra.

För hur kan jag slå en strike på hela tiden medan tex Tim gjorde 5 tror jag, varav två på raken?

Jag bara undrar...

Men kul var det!   

Så kul att barnen efter en timme inte ville sluta utan vi körde på i två timmar.

Tur för mig, annars hade jag kommit sist..!


Men det blev en väldigt rolig stund med hela familjen för en gångs skull, som vi avslutade med hamburgetallrik där, så jag slapp laga mat!


Har inga nya kort att visa så det blir ett från i somras... längtar lite dit efter att ha skottat i två timmar igårkväll och måste börja om igen nu på morgonen...


  

Här var han inte många dagar..!


Godmorgon!

Av Ann - 4 januari 2011 14:27

men det är inte så allvarligt som det låter.

Kom på att det idag är exakt 6 veckor sedan Merlin blev vaccinerad mot stelkramp så det var verkligen dags för den andra nu...


Har nyss kommit hem ifrån ishallen, det borde vara förbjudet att behöva stå och frysa så...

Pontus på isen för tredje gången i sitt liv!

 

Det gick så bra, han ger sig inte!


Martin i dribblartagen

 


och Tim tränade på att stanna så där snabbt...

  


Mina bilder blev så mörka så mörka...  vad gör jag för fel?


När veterinären varit här och vi ätit lite ska vi åka och bowla, det ska bli kul!


Tjing tjing!



Av Ann - 3 januari 2011 22:22

De här korten tog jag i förmiddags medans det fortfarande fanns en liten hage...


Merlin tog det väldigt lugnt och fint när han fick komma ut i den lilla hagen.

Han strosade mest omkring och grävde gropar i snön!

Ett och annat glädjeskutt kom också men inga tokrace de gånger jag tittade till dem ivarjefall.


     



Både han och Mellis såg ut att trivas i solen!


På sen eftermiddagen hämtade jag två nya höbalar, men jag gjorde bara iordning just där de skulle stå och lite runt omkring för jag hann inte mocka ordentligt.

Får göra det imorgon förmiddag istället.


Då har jag också lovat att vi ska försöka ta oss till ishallen, istället för idag.

Och jag har även lovat att vi ska försöka bowla...

Så det blir nog fullt upp imorgon med, jag orkade inte riktigt bestiga mounttvättber idag heller, så jag antar att även det är något att satsa på imorgon ...



Och så går jag ut till stallet ikväll för att att ta in dem, och vad får jag se?

Jo "någon" har pajat hela staketet... igen!

Snabbstolpen låg som plockepin, grindhandtagen förstörda och eltrådarna huller om buller... och i mitten står Mellis och Merlin och bara och tittar...

Och jag vet att snabbstolp inte är stabila... men jag får ju inte ner riktiga stolpar nu... det är stenhårt i backen!


Och var är Hilma då?

Jo hon står så långt ifrån dem hon kan komma.

Märkligt, eftersom hon alltid annars försöker stå så nära dem hon kan... kan ju också tillägga att trådarna låg innåt i lilla hagen...

Och med tanke på hur rädd Mellis är för eltråden så är jag ganska säker på att hon inte sparkar ut med ett ben och tar med sig hela staketet.

Medans liten huliganHilma har sprängt staketet två gånger tidigare för att komma in till de andra... på bara några dagar...


Så min gissning är att hon försökt med det ännu en gång... men att jag denna gång satt staketet så att hon bara lyckades paja det, men inte tog sig över helt...

Så nu ligger hon kraftigt på minus... igen... *suckar*


Men ingen är skadad så man får väl vara glad för det lilla...


Godnatt...


Av Ann - 3 januari 2011 19:04


Jo vår kära Soya!


  

Det var sååå roligt att träffa henne igen!


Ni kanske inte kommer ihåg det, men hon bodde hos oss

i lite mer än 2 veckor i somras!

  

Hon verkade glad att se oss så hon fick nog inget trauma

av att bo hos oss ett tag..!


Och självklart var Tiina och hennes fina tjejer Natalie och Nellie med också!


  

Nellie och Natalie


Vi hade jättetrevligt och tjejerna verkade tycka det var riktigt mysigt att mysa med hästarna (och Tiina med!) förutom när Hilma nöp Nellie...


  

Sköt dig Hilma, så kanske du har två tjejer här i vår som pysslar lite med dig!



Mys med fina Tiina...


  


Tim och Merlin myser också


Pontus var måttligt road...

  

  

Nellie var inte ett dugg rädd och ville knappt gå därifrån!


Natalie åker stjärtlapp  

Efter hästarna så lektes det lite i snön innan de åkte hem.   


Så roligt att de kom!


Tjing tjing!



Av Ann - 3 januari 2011 07:37

för den här gången, lite sömn gjorde susen mot gnällspik AB, så idag är jag igen!


Idag har jag tänkt att:

* ringa veterinären om vaccination på Merlin

* hämta hö (hoppas verkligen att det går...)

* kanske få besök av rara, fina Tiina

* göra rent ute hos hästarna som jag tänkt igår

* åka med barnen till ishallen på friåkningen om det är en tid som passar

* tvätta lite, mounttvättberg är snart oöversstigligt...


Vi får väl se vad som blir gjort!   


Godmorgon!

Av Ann - 2 januari 2011 21:55

Kan jag inte bara få gnälla av mig lite och vara otroligt negativ och grinig?

För det är så jag känner mig...


Jag är väl för bortskämd med att allt bara flyter på med hästarna, att ingenting krånglar...


Alltså från allra första början, så varför måste Merlin gå och göra illa sig?

Så onödigt!

Och det känns inte bättre av att jag inte har en aning om hur, vad eller var han gjorde illa sig någonstans...


Dessutom, jag avskyr att hålla på med staket.

Och nu måste jag hålla på med det fast det är hårt och inte alls hjälpsamt mjukt i backen.

Och det bara jävlas med mig, för jag är inte ens bra på det.

Och inte nog med det, sedan går den där lilla marodörhästen och har sönder min hårt, surt uppsatta avskiljning i regnskyddet.

Och som om det inte var nog med det, så fick jag idag vada ut i mer än knähög snö för att hämta in henne för att hon inte begrep var nya grinden var... så jag hade stövlarna fulla med snö när jag kom in... jag kände minsann hur det rann smält snö ner i dem... *suckar*  

Jag hade dessutom skottat en plätt åt henne att vara på, men tror ni att hon var där?

Nej då... ut i snön som gick upp till magen på henne!


Och varje dag så förvandlas den lilla söta, lugna sällskapsponnyn till en skrikandes, skrapandes "någonting"   och gräver upp halva bädden inne, bara för att jag har Merlin lös ute en stund innan jag släpper ut dem... så den som jag tidigare tog ut några skithögar och ev lite blött hos, får jag nuförtiden ta ut en överfylld kärra...


Och varför måste de gå att bli dålig i magen?

Är inte det onödigt?

Och två gånger dessutom? (det gör ju inte saken bättre av att jag nog vet att andra gången var mitt eget klantiga fel...)   

När Mellis ändå ser ut som ett spjälstaket...

Så nu står jag och vaktar henne medans hon äter kraftfoder, så att Merlin håller sig till sin betfor med mag och tarm.

Och Mellis äter ju så snabbt... eller inte... så där får jag stå och mota undan honom och bli nersmetad av betfor.

I håret, i ansiktet, på kläderna...


Men men... nu tror jag att jag gnällt klart...


För vem kan motstå en blöt kladdig puss i ansiktet eller i håret av en alldeles jättego Merlin  när man står och väntar på att spjälstaket AB ska äta klart så hon inte tappar ännu mer hull?


Eller vem tyckte inte att det var värt att vada ut i snön och bli kall och blöt när man möts av en mjuk gnäggning som tack för att man visar vägen in?


Och vem står inte glatt (glatt... det kanske var en överdrift...) ute och fixar staket fast det nästan inte går, när man ser hur glada de blir och hur skönt de tycker att det är, när de får komma ut i solen en stund?


En guldfisk ger faktiskt inte samma gensvar.

Så jag tror nog ändå att jag håller mig till mina knashästar!

För herregud vad tid jag skulla ha över om jag inte hade dem, vad skulle man gjort då?

Softat lite i soffan och läst lite kanske?

Inte behövt säga till barnen att: nej det kan vi inte göra idag för jag måste fixa till hästarna..!

Och säkert en massa annat onödigt!   


Men att vara ledig och ha vinterlov blev inte riktigt som jag tänkt mig...

För hur skulle jag hinna med allt jag gör nu + agera taxi till barnen, om jag skulle ha pluggat samtidigt?

Fast det går, det vet jag, för det var ju inte så många dagar sedan jag gjorde det!

Då låter man helt enkelt bli att sova!


Nej, nu ska gnälltanten gå och lägga sig så att hon orkar upp och fodra imorgon innan gubben åker till jobbet, så Pontus slipper vakna själv, medans jag är i stallet och vaktar ätande djur!

Och ni slipper läsa ännu mer av detta trevliga inlägg!  


Godnatt!


  

Av Ann - 2 januari 2011 11:37

Tims kompis Martin har precis kommit och jag ska snart skjutsa in Pontus till Alfred.

Det är grått, rått och trist ute men det ser ut som om det kan klarna upp lite, jag hoppas det så jag kan ta lite fina kort på hästarna ute i snön.

Ska hägna in det sista i lilla hagen så kan Merlin få börja vara ute lite längre stunder.

Egentligen skulle han få börja vara i hagen som vanligt nu men vi har tagit det lite lugnare eftersom han blev lite svullen i benet tidigare när lindan togs bort.


Höt som jag skulle hämtat idag, blir imorgon istället men det gör inget, då hinner de äta rent lite bättre innan jag ställer dit nya balar.

Men jag skulle behöva göra en riktig grovrengöring ute i regnskyddet innan... så det ska jag försöka fixa idag.

Har köpt en ny spånbal som jag tänkte lägga in där och strö lite ny halm.


Bjussar på några mörka kort från imorse...


  

Vilade lite efter maten...


Så skönt att komma ut!

    


  

Han är lite hmmm lätt överbyggd bak just nu...


 

Fining...   


  


Merlin är snart lika hög som Mellis!

  

Mellis blev inte direkt tjockare av att maten reducerades även för henne

när Merlin var dålig i magen...


  

Har ännu inte riktigt förlåtit utbrytarkungen...   

men det bekymrar inte henne!


Tjing tjing!

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards