Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg under mars 2011

Av Ann - 7 mars 2011 07:46

Men Pontus är pigg och glad och har inte varit på toa sen igår lunch så det är nog ingen fara.

Åt hemmagjord pizza igår som han klarade så magen kanske blev lite dålig för hans förkylning bara.

Jag tror han är den evigt förkylda...


Av förra veckans att göralista blev två saker över som jag för över på denna veckas lista:

  • rensa ur min garderob... blev inte gjort förra veckan så jag gör ett nytt försök
  • fixa träningshörnan i källaren... det var attans vad svårt det var att fixa den, den skulle fixas redan strax efter nyår...
  • mount tvättberg har väl vuxit till ofantlig storlek antar jag
  • andra halvan i regnskyddet ska mockas och fixas iordning
  • fixa "hästhörnan" i källaren så jag kan ta ner min ena sadel ifrån vardagsrummet och Hilmas sele ifrån min garderob... och leta på alla träns och annat som ligger lite överallt...
  • ska jag nu fixa med källaren kanske det är dags att tömma alla påsar med glas, aluminium och pantflaskor/burkar..? Det kommer bli mycket plats när de påsarna är borta...
  • och sist men inte minst, jag antar att jag är tvungen att plugga också..!

              

Tja... den kunde ha blivit bra om den inte var så suddig...


Nu blir det lite frukost innan jag ska försöka plugga lite till ljudet av Star Wars...


Före...

  

och efter bild på Merlins ben...

  

Bara små "knölar" kvar på två ställen!


Godmorgon!      

Av Ann - 6 mars 2011 20:18

Men jag kände mig lite halvdålig imorse så jag låg och tittade på Vasaloppet på förmiddagen.

Konstigt nog så tycker jag att det är lite kul att titta på just den skidtävlingen.

Annars är jag inte ett dugg intresserad av skidor...


Hursomhelst så skulle Martin kommit hit idag och lekt men Pontus blev dålig i magen så det blev inte av.

Så imorgon blir det vabb... men jag tror (läs hoppas) att det inte är magsjuka för han har ätit och varit pigg och inte varit på toa sen lunch, men vi får väl se.


Gubben och grabbarna har lekt pyromaner idag och eldat för fullt, och varför inte fälla ett träd så man kan elda lite till, när brädhögen brunnit ner?


  

Det var så fin glöd att jag var tvungen att försöka att få det på bild, men i vanlig ordning så var det inte riktigt så här det såg ut... eller åtminstone inte så jag hade tänkt mig att bilden skulle bli...


På eftermiddagen så gick jag ut till stallet och hästarna och fixade lite.

Merlin hjälpte mig och välte dyngkärran när jag mockade i deras regnskydd...

Då blev jag jättelycklig...

    


Gjorde rent och fyllde på deras nya vattenbalja eftersom det var så längesedan som igår de fick ut den, ny, ren och full med vatten...

Lillprins bus hade ju roat sig med att fylla den med halm så den såg inte helt fräsch ut...

 

Och han inviger den direkt med att dricka några klunkar.

Hoppas han skippar halmen den här  gången...


Passade sedan på att gosa och vara lite med dem i solen, barmhärtigade mig även över Merlin och kastade "bollen" åt honom ett par gånger...

 

Han är ju aningens hmmm...  högre bak...


     

Min Lillprins bus...   


Jag tror minsann att de saknade mig direkt...

 

för när jag gick så följde de med till grinden och gnäggade! 


Tja... det var min dag det i stora drag, ganska lugn och skön faktiskt!

Tjing tjing!

Av Ann - 5 mars 2011 21:24

som jag tillbringade med... hästarna!

Jag tog ut dem från hagen, var för sig, ja inte Merlin, han fick vara kvar i hagen, men väl Mellis och Hilma så de fick lite extra egentid.

Merlin tar så väldigt mycket tid av dem har jag märkt...

Det blev frisering och borstning med noggrann utborstning av man och svans och Mellis var först ut.

Nya manochsvansborsten var väldigt bra och Mellis njöt i fulla drag av att bli ompysslad lite extra.


  

Här är hon... "klar"...


Hilma var nästa som blev friserad

  

Även hon fick ordentlig utborstning av man och svans med pälsglans samt klippning av getskägg och örontussar.

Svansen åkte även av en bra bit för den släpade i backen.

Titta noga på manen nu för det är bara när den är nyborstad som den ligger på samma sida...


  

Merlin var inget undantag och fick även han en ordentlig omgång med borsten, men hans man och svans var inte så jobbig att reda ut som Hilmas var.

Pannluggen var inte jätte populär att få borstad men med lite övertalning så gick det bra.

Kan även tillägga att trots att det var en vecka sedan som jag särade på Mellis och honom så gick det utmärkt.

Bästa gången hittills tror jag!

Skönt när det är något som går bra.


Har funderat på det här med att ge godis till hästarna.

Jag är urusel på att ge dem godis.

Det händer i stort sett aldrig.

Klart de får morötter och äpplen, men det brukar jag lägga i krubban.

Så när jag tränar så får de beröm med rösen och lite kli och klapp.

Måste man ge godis när man tränar?

Har märkt att de flesta gör det och även Tobbe Larsson använder ju mycket godis vid träning.

Jag har hästar som kommer och gnäggar när man ropar, oftast... och de verkar rätt nöjda vid träning ändå.

Fast å andra sidan så vet de ju inte om något annat heller...

Och tänker jag efter så hade jag alltid godis när jag tränade hundarna... så vad tycker ni, ska jag försöka väcka latmasken och använda hjärncellerna och försöka komma ihåg att skiva några morötter?

Eller går det bra ändå?


Det verkar inte som om jag kan sluta att grubbla på saker och ting, får jag något ur hjärnan så kommer det nytt.

Och kommer det inget nytt automatiskt, så hittar jag på något.

Därför ska jag nog gå och lägga mig nu och försöka sova.


Gonatt!

Av Ann - 5 mars 2011 13:04

Nu är jag tillbaka igen...

Torsdagen tillbringade jag till största delen i Köping med föreläsningar och grupparbete.

Fortsatte sedan kvällen med att glömma bort Tims badmintonträning...

Fredagen åt jag som vanligt lunch med min svägerska, men denna fredag så hade vi med oss våra sportlovslediga barn också.

Trevligt!

Efter lunchen så bowlade jag och barnen med Cissi (Martins mamma), Martin (Tims klasskompis) och hans syster Mia.

Jag kom sist.

Eller trea låter kanske bättre..?

Sedan handla och hem för att städa klart det som inte hanns med på förmiddagen.

Sedan iväg och hämta upp två vänner för att åka upp till ridskolan här i stan och titta lite på dressyrtävlingen där.

Det var ingen stor tävling utan jag åkte mest för lite socialt hästsnack...


Håller på att klurar på hur jag ska göra med hästarna i vinter.

Jag vill inte ha dem ute, inte för att det inte skulle gå eller att jag är emot lösdrift, utan för att jag gillar att ta in dem och pyssla och natta.

Jag tycker det är mysigt.

Så mina hjärnceller jobbar för högtryck för att komma på en bra lösning hur jag ska kunna ha alla tre inne.

Gubben vill inte ha mer jobb, han vill få klart barnens rum, alltså vårt hus och det är hur mycket jobb med det som helst.

Och det vet jag och förstår.

Men jag vill ändå ha in mina hästar...

Så undra på att jag har huvudvärk så ofta..!

Cellerna är väl inte vana att behöva anstränga sig så!  


Idag vaknade vi till strålande sol och riktigt vårkänsoväder!

Tim åkte in till stan till en kompis och jag och Pontus tog oss an hästarna.

Vi började med att mocka i stallet riktigt ordentligt, Pontus mockade åt Hilma nästan helt själv, och så fortsatte vi sedan ute i regnskyddet.

Efter halva gav vi upp för dagen för då kände jag mig som en av tanterna i den där kofilmen som Stina hade i ett av sina inlägg.

Har så ont i nederdelen av ryggen nu så jag skulle kunna... ja... inte vet jag... skrika? svära?

Får fortsätta och göra klart imorgon...


Ställde ut nya stora vattenbaljan också och Merlin kollade direkt om det skulle gå att välta ut den.

Det gjorde det inte nu.

Sedan fortsatte han med att plocka i så mycket halm han kunde.

Kände hur hornen började växa...    så då gick jag och Pontus in.


Satte upp en till rad med krokar i badrummet som Cissi så snällt hade köpt med sig från IKEA igår så nu är jag riktigt nöjd med badrummet.

Nu duger det tills vi får det nya!

Satte även upp en tavla i vardagsrummet, eller det är ett inramat stort sjökort över vägen som gubben seglade när de seglade till Väst Indien för länge sen.

Hoppas det håller...

Ska ha upp en hylla också + att jag spikade upp en målning som Pontus gjort ovanför soffan.

Jag försöker ivarjefall få det här skyffet lite hemtrevligt...


Nej, nu ska jag fixa lite kyckling och ris.


Tjingeling!


Från förra året i mars... snart kanske det blir så i år med!

  



Av Ann - 2 mars 2011 21:13

Dagen idag blev väldigt lyckad och jag tror att barnen var väldigt nöjda trots besök på både IKEA och Hööks efter Lek och buslandet.

Alla skötte sig exemplariskt och maten intogs på Mc Donalds.

Inte min och Pontus favorit men de andra var desto mer förtjusta.


Lek och buslandet var ju roligt och intensivt, Mc Donalds efter det var som vanligt och sedan mot IKEA.

Jag tror jag älskar IKEA.

Jag hittade det jag var ute efter och lite till, och eftersom barnen satt i en av deras soffor och spelade tvspel så fick jag och Helena gå ifred, utan uttråkade barn!


Jag köpte en badrumshylla, inte jättesnygg men funktionell, en rad med handdukskrokar som jag skruvade fast på hyllan, en tandborsthållare och lite annat smått och gott.

  


Eftersom vi ska göra om badrummet, det ska inte ens vara kvar där det är nu, så har jag ingen lust att lägga ut mer pengar än nödvändigt, så det här blir bra så länge!


Hööks däremot blev en besvikelse.

Merlins boll var slut och skulle inte komma in förrän i april, kapsonen fanns bara i storlek cob och eftersom hon har ponny i träns och den förra kapsonen var storlek cob/full och var jättestor så vågade jag inte chansa.

Ridbyxorna jag tänkt köpa satt inte bra och då var jag för trött för att ens orka tänka på att prova sportbhn.

Men jag fick köpt en longerlina som inte bränner och en man och svansborste ivarjefall!

  


Däremot ska jag nog tillbaka till Hööks och IKEA, kanske till ta Västerås istället för besök själv utan barn som väntar. (Hööks där kanske har en boll..?)

För även om de skötte sig så hade jag inte ro att titta och tänka som jag skulle velat, jag visste ju att de väntade...


Jag var in till bokrean häromdagen och hittade dessa två böckerna.

De såg intressanta ut men jag har inte hunnit titta i dem ännu.

Någon som läst dem?

  


Nu hade jag tänkt att plugga lite men jag har ingen ork kvar till det... *suckar* så det får bli som det blir...


Godnatt!

Av Ann - 2 mars 2011 08:02

och åker till Lek och buslandet i Örebro.

Nåt ska jag väl kunna hitta på när det är sportlov...

När vi ändå är i Örebro så tänkte jag passa på att hoppa in en snabbis på IKEA och Hööks.

Behöver lite till badrummet så jag hoppas att det finns... och jag har länge haft olika behov att tillfredställa när det gäller hästsaker!


Fick med mig en liten hjälpreda ut till stallet imorse som inte ville vara inne själv (ens med brorsan).

Jag frågade varför han inte ville det eftersom han kunnat vara själv inne i flera år när jag varit ute i stallet.

-Det är inte jag, det är min hjärna som inte vill vara själv, svarade han då.

Jaha... där ser man!


Så nu hoppas vi på en rolig dag ihop med Helena och hennes barn samt en kompis till Tim!


Godmorgon!


Gammal bild på hjälpredan från mars förra året!

  



Av Ann - 1 mars 2011 20:00

jag kommer ut, kommer Mellis fram till grinden och tittar.

Gnäggar lite och väntar.

Hon ser så hoppfull ut, och (kanske inbilning) hon ser så besviken ut när jag inte kommer och tar ut henne...

Och jag funderar och funderar, på bästa sättet att sära på henne och Merlin, på hur jag skulle kunna ha dem nu så jag skulle kunna sko henne, på hur jag ska göra i vinter...

Ja det är mycket att fundera över.

Och man kan ju tycka att jag skulle ha löst det här innan jag betäckte och skaffade föl...

Jo, jag vet... men då var tanken fortfarande att vi skulle bygga ut stallet, men det gick ju inte.

Och jag tror faktiskt att jag var ganska inställd på ett sto faktiskt, naivt och idiotiskt tänkt (eller icketänkt)... ja jag vet det med...

Men det hindrar inte att jag tycker det är lite jobbigt att se henne stå där och trampa och vilja in, för det är ju mig hon vill vara med.

Och göra något med.

För det märktes hur mycket hon uppskattade förra veckan när jag longerade henne.

Hon stod och gnäggade och väntade på mig tidigare också, men inte på samma uppmärksamma sätt som nu.

Så jag funderar och funderar på hur jag ska göra...


Lite gamla dåliga, nostalgiska träningsbilder...

och ni behöver kanske inte titta alltför noga på mig...

          

Av Ann - 1 mars 2011 08:39

Imorse när jag kom ut till stallet så såg jag att Merlin hade använt krubban som toa.

Han har de mest märkliga ställen att använda som toalett, fönstret, vattenhinken och nu då, krubban.

Jag blev så trött att jag gick in igen.

Med en förhoppning om att när jag kommer ut nästa gång så är det borta.

Alltså, man vet ju aldrig...

Under har ju hänt förr!

Eller, jag lämnade stalldörren öppen, det har kanske åtminstone fryst?


Hur som helst så måste jag sätta ordentlig fart på pluggandet idag.

Den släpande uppgiften måste ju bli klar någon gång... och så hade jag tänkt börja lite med två andra uppgifter.

Vika in lite tvätt skulle heller inte skada, det är ju inte så gott om plats här så en torkställning mitt i vardagsrummet är en torkställning för mycket.


Längtar till sommaren... tänk att få rida här..!


 


Tjing tjing! 

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards