Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg den 18 april 2011

Av Ann - 18 april 2011 20:36

På många sätt!

För det första så har det varit en fantastiskt solig och varm dag!

Mina påskliljor har börjat slå ut   


 

Ser inte det här somrigt ut?


De följde förresten med mormor hem sedan för att sova där i natt.

Tim ville absolut ha påsklov så vi får väl se när han behagar komma hem igen!


Sedan hade jag en jätte superbra stund med Merlin.

Helena kom ut och hjälpte mig att hålla på med honom.

Fick med henne på  bild, om än motvilligt..!


 

Tack för att du alltid ställer upp!


Jag hade tänkt att Merlin skulle få bekanta sig med transporten ikväll.

Det är andra gången han får bekanta sig med transporten om man bortser från då han gjorde illa sig.

Förra gången tittade han bara på den.

Min tanke är att han i lugn och ro ska få bekanta sig med den, utan press och stress.

Så idag gick det så här...


  


Han började med att lukta, smaka och stampa lite.

Efter lite övertalning gick han in lite  till.


 


Där valde jag att avsluta och tänker fortsätta imorgon.

Kanske går han lite längre då, vem vet!

Det som gjorde mig mest glad var att han lyssnade och gjorde det jag bad om så duktigt.

Han flyttade sig åt sidan, backade och kom framåt när jag bad om det.

Så nu känns det så himla bra!   

Tur att man får dessa stunder då man känner att allt bara klaffar, det är det som gör att man fortsätter när det är motigt!


Några fler bilder på guldklimpen

 


  


En annan lite lustig sak som hände var att Mellis som inte gillar transporter blev så sur när jag inte höll på med henne nåt (som hon är van vid...) att hon höll på att kliva in!

Helena hade Hilma som fick gå in i transporten mellan varven för att visa Merlin att det var helt ok och jag hade ju Lillprins bus.

Så tillslut försökte hon också att kliva in, fast det gick inte, hon var ju bunden på utsidan!

Snopet för henne...

Så vem vet, imorgon kanske hon också knallar in i transporten, för hon såg och hörde ju att de andra två fick lite gotter där inne! 

Stackars Hilma fick minsann smaka på hennes sura humör när vi släppte ut dem efteråt...


Så vi får väl se om jag är lika glad imorgonkväll när vi fortsätter!


Tjingeling!








Av Ann - 18 april 2011 12:27

Varje dag så byter jag till den lilla skogshagen, ungefär från lunch till eftermiddag.

Både för att de ska få lite miljöombyte men också för att spara lite på höt...

Idag när jag skulle byta så ville inte Lillprins bus alls följa med så jag stod och höll i grinden och väntade på att han skulle behaga komma.

När han så kom öppnade jag utan att titta var de andra var... och Mellis sprang ut innan jag hann blinka.

Hon tyckte säkert det var bra att jag öppnade åt henne!


Jag hittade henne betandes vid vår "sommarstuga" strax bredvid.

 

Inga problem, bara att sätta på grimman...


Men Lillprins bus tyckte tydligen att det var superkul!

 

Inte så allvarligt som det ser ut,

hade zoomen på närmaste så det ser närmare ut än vad det är!


 


Han sträcker ut ordentligt...

   

men ser ni var? På min gräsmatta!!!   


       

Jag och Mellis tittade på, eller jag tittade och fotade och Mellis åt gräs..!


Men tillslut tröttnade jag och tog in Mellis i hagen.

 

Vis av mitt tidigare misstag höll jag i Mellis och grinden men Lillprins bus hade tydligen inte alls någon lust att gå in i en tråkig hage, så han gick...


till barnens sandhög istället och förstörde det som de byggt... han såg inte speciellt upprörd ut över att mamma var i hagen...

 

Jag hoppas och tror att barnen förlåter honom...


Så jag släppte helt enkelt Mellis, stängde grinden och gick för att hämta Merlins grimma.

När jag gick förbi honom sprang han iväg så jag svor lite tyst för mig själv och tänkte att nu har jag att göra en stund... men döm av min förvåning, när jag kommer med grimman och ropar lite på honom så kommer han och nästan kör i huvudet själv i grimman!

Går sedan snällt med mig tillbaka till hagen och jag måste säga att både Mellis och han skötte sig förvånandsvärt bra när de var åtskiljda.

Tror att tiden är mogen för ett särande nu, kände och såg också att bägge Merlins kulor nästan är nere nu (jippi!!!) och han diar inte lika mycket längre.

Har också sett att han dricker ordentligt med vatten så nu det är bara för mig att kapa navelsträngen...


Man blir törstig av att springa och busa!  


 

och det är skönt att rulla sig, för svettig blev man!


Det var min "ska bara byta hage för hästarna lite snabbt"... och jag har fortfarande inte kollat hur min gräsmatta ser ut... tror inte jag vill veta..!


Tjingeling!

Av Ann - 18 april 2011 07:31

Det är frågan.

De flesta tycks tro att jag denna gång lyckats ta död på träden.


  Okej, det blev inte så mycket kvar...

men det blir kanske heller inte så mycket löv att kratta i höst..?


Jag tror de överlever.


Mer tveksam är jag däremot över häcken... som jag fick ett infall och tog ner.

Den var ful innan... men det blev faktiskt värre efteråt...

 

Jag ska ta bort allt ogräs och se vad som blir kvar, slänten ner ska jag försöka få till gräs som faktiskt halva slänten redan är...


Den här bilden är från maj förra året

 

och som man kan se så är häcken grön och fin övre halvan

och väldigt gles den nedre (de gröna man ser nertill är ogräs...).


Annars är jag rätt nöjd över min utsikt från tomten..!

 


Det börjar bli dags att ta fram trädgårdsmöblerna också.

Hade tänkt ta fram dem i helgen men... ja minnet och tiden är inte alltid (läs sällan) på min sida...


Nu ska jag försöka läsa ikapp och kanske försöka få tvättat lite.

Hämat hem barn som är sura för att de inte fick lov idag (men som blir hämtade av mormor ikväll för att sova där, så imorgon får de lov) och fortsätta lite i trädgården.

Hoppas få lite hjälp med att "träna" och fixa lite med hästarna i eftermiddag också.

Har faktiskt ringt hovslagarn för att sko Mellis, men han kunde komma tidigast ev nästa vecka så vi får väl se när det blir.

Avmaskning och kolla masken ligger på, för Merlin åker nog hemifrån ibörjan på maj och då ska han vara avmaskad och klar.


Ser fram emot sommarlovet mer än någonsin, kanske kan man då få ta det lite lugnt?  


Så... tjingeling!

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards