Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 28 april 2011

Ibland undrar jag

Av Ann - 28 april 2011 15:01

om jag är dum på riktigt..?

Jag vet faktiskt inte vad jag förväntat mig men igår så fick jag en smärre chock tror jag...


Hovslagaren skulle komma.

Och jag tänkte ta in dem i god tid och fixa lite med dem innan så de var fina.

Jag tar in Hilma, allt lugnt.

Jag tar på (som tur var) Merlin grimman i hagen och leder in Mellis, han fick gå lös.

Han började dryga sig lite när vi gick in, men när vi kom in i boxen...

Det var som att trycka på en knapp.

Han blev HINGST!

Han har klättrat på henne lite tidigare, men aldrig så här, aldrig med snasedasen ute!

Och stackars Mellis kom inte undan inne i boxen...

Som tur var så fick jag tag på honom, som tur var så ställde hon INTE upp och som tur var så är han snäll!

Mycket tur där..!

Så jag band honom på ena sidan och Mellis på andra.

Och jag fick stå med honom hela tiden för så fort han tittade på henne så började han grymta...

Och jag bara stod och bad att hovis skulle komma fort!

Lätt (läs mycket) hysterisk...


Hovis kom och vi konstaterade ganska snabbt att vi inte skulle sko Mellis när han höll på sådär, det var bättre att de fick komma ut så fort som möjligt.

Så Merlin verkades och han skötte sig riktigt bra, trots hans "tillstånd".

Min hovslagare har födit upp hästar i många år och har stor hingstvana så tack och lov att han kom och hjälpte mig att reda upp situationen.

Jag blev helt ställd.

Jag vet inte om jag hade förväntat mig lite mer förvarning innan eller vad... för jag vet ju att han är av hankön, att det har varit varmt och att han faktiskt är 9 månader..!


Hur som helst, det gick bra, förutom att jag nästan inte hämtat mig än... och han är nu nyverkad och avmaskad, alltså klar för att åka.

Så skönt att jag har en så lugn och bra hovis som både hjäpte mig att avmaska och att ta ut hästarna.

Det vi väntar på (de sliter med) nu är att hagen som stona ska gå i ska bli klar så de kan sära på dem innan han kommer.


När de kom ut i hagen så kunde Mellis säga till skitungen ordentligt och då la han av och ville snutta istället.

Så... får jag inte sätta på dig morsan, så tar jag väl och diar lite istället..!

Typ...

Och sen har det varit lugnt.


Jag har märkt lite klättertendeser tidigare också och nästan alltid i samband med att jag håller på med Mellis, men då utan snase och mer som en dryg fölis, eller hur jag ska förklara... så nu ska jag försöka undvika att hålla på för mycket... vill ju inte trigga igång något i onödan...

Han kommer, om allt går som det ska, åka i helgen.


 

Så... här är han, Mr dryg!   


Tjingeling!

 
 
Kim

Kim

28 april 2011 20:34

Förstår att du blev stressad en sån situation inne i en box!!
Blir nog lugnast för alla om han åker på "kollo" snarast.
Men inte kunde du veta att eller när det skulle ske, när det har med hormoner att göra så finns det ingen manual eller tidsplan.

Du kan väl fota när han släpps med de andra (nya stället) hästarna, vore så roligt att få se.
Om du inte är för nervös för att hålla i kameran ;-))

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann

29 april 2011 08:51

Självklart kommer jag ha kameran i högsta hugg!
Men kanske blir de suddiga för att jag är nervös, vem vet? ;D

kram

 
Stina

Stina

28 april 2011 20:49

*asg* förlåt Ann, men jag kan inte låta bli att skratta !!
Kan inte ens få ur mig en vettig kommentar .... =))

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

29 april 2011 08:52

Jag har själv kunnat börja le åt det! :)
Och du är inte ensam om att skratta åt det, de flesta har gjort det!
Du, mållös? ;)

 
kicki

kicki

29 april 2011 00:04

hahahah kan inte låta bli att inte garva lite! lillemannen då! hormonspatt i huvet o inte vet han varför hoho
lite brådmogen kanske...
nåja, snart får han åka på kollo och sen antar jag att det blir snipp-snipp? för du tänkte ta hem till hösten igen väl?
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

29 april 2011 09:06

Jo det blir till att kapa honom innan han får komma hem igen är det tänkt!
Hade gjort det redan i våras om det inte hade varit för att kulorna inte kommit ner riktigt, men det har de gjort nu!

Han har det inte lätt nu, ena stunden tar hormonerna överhand för att i nästa sekund bli liten och vilja dia! :D
Fast jag har inte sett något sånt "anfall" mer nu när de är ute och jag inte håller på..!

kram

 
sofia

sofia

29 april 2011 09:24

När jag på -90 talet hade en kallblodshingst så var jag fast besluten om att behålla honom som hingst TILLS jag började få åka på skorna ner till hagen VILKA KRAFTER jag hade ingenting att säga till om!! Han blev vallak kan jag säga;O)

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Ann

29 april 2011 09:28

Själv har jag aldrig haft någon plan att behålla honom som hingst, hade jag kunnat hade han skurits redan i våras..!

 
Linda

Linda

29 april 2011 09:34

Även om det låter roligt nu, så är det inte det när det händer, och i en box dessutom! Snacka om trångt.
Tur du inte blev skadad.

http://finnstapre.bloggplatsen.se

Ann

29 april 2011 09:40

Tur att ingen blev skadad!
Och jag kan tala om att jag inte hade några problem att hålla mig för skratt då det hände...
Dessutom så var jag så oförberedd på att det skulle bli så, fast jag borde ha begripit bättre...*känner mig som en idiot*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards