Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2011

Då var det dags...

Av Ann - 24 augusti 2011 07:29

För vad, kanske ni undrar.

Jo, för kastration av Merlin.

Hade lite betänkligheter över när det skulle ske, för värmen och så, men efter lite konsultion med veterinären på Strömsholm kom vi fram till att det nog är lika bra att få det överstökat.

De hade inga restriktioner om när man kunde göra det.

Ska jag vänta tills det blivit kallt kan jag få vänta in i november och då är jag tvungen att ta hem honom som hingst.

Och det går ju inte!

Så nu klockan 08 när telefontiden börjar ska jag ringa om en tid.

Tänk om han visste!


Men nu längtar jag tills jag får hem honom, han har haft det riktigt bra och kommer förmodligen tycka det är urtrist att behöva komma hem till tanterna igen, men jag tycker det ska bli skönt att ha honom hemma igen och slippa åka iväg varje gång jag vill träffa honom.


Tyvärr är det så, att efter att jag sett med egna ögon att det inte går (eller går och går, allt går men det är inte alltid värt priset) att bygga ut stallet som jag tänkt ändå, utan att i princip byta ut varje bräda i hela ladan... och som gubben sa, riva det igen om några år, eftersom vi ändå tänkt bygga nytt och större.

Så nu ska vi fixa till regnskyddet så det blir ännu bättre istället och så får Merlin och Hilma gå ute även på nätterna och Mellis får komma in, om hon går med på att gå in själv.

Annars får hon också vara ute.

Tanken är att jag ska ta ner Hilmas box så jag får tillbaka gången, behålla Mellis box åt henne och dit jag också tänkt ta in Merlin varje dag för mat.

De har visserligen krubbor där ute men jag tänkte att det kan vara bra att vänja honom vid att kunna komma in och stå själv.

Jag är inte jätteglad åt det men man kan tydligen inte få allt...

Egentligen har jag inget emot tanken att ha Merlin på lösdrift, jag tycker det är bra att ha unghästar ute.

Det är nog det att Mellis ska vara ute som jag inte gillar.

För hon är en innehäst som alltid har gillat att vara inne.

Och så jag då.

Kanske mest jag...

Jag gillar ju att ta in dem på kvällen och mysa...


 

Lillprins bus igår när jag gick därifrån  


Igår var jag duktig och slutade ignorera att jag ska börja skolan, så jag beställde mina böcker.

Man kan undra lite hur det är tänkt egentligen... böckerna är inte gratis och studiebidraget (och lånet för de som lånar) är inget man blir direkt rik på... men det kanske inte är meningen att man ska äta eller så den månaden man ska köpa böcker..!

Fy... nu börjar det snart... urka burka...


Idag ska jag äta lunch med min kära vän Marina som det nu gått alldeles för länge sedan jag såg.

Jag hoppas jag kan övertala henne till thaimat...


Tjingeling!

 
 
Sarah

Sarah

24 augusti 2011 10:50

Härligt att få hem honom igen!
En fråga, har du något slags täcke på honom när det är som värst regn och rusk? och när det är riktigt kallt?
eller har ni något bra skydd kanske?
Eftersom det inte finns något skydd i våra vinterhagar kommer Nellie få ha regntäcke när det är som värst och fleece under när det är som kallas men en del tycker jag är väldigt fjantig ;)

http://chanellie.bloggplatsen.se

Ann

24 augusti 2011 11:20

Nej jag kommer inte ha något täcke på honom överhuvudtaget i vinter och skyddet de har är regnskyddet som de kan gå under om de vill.
Som det är nu så har jag sett att även under de värsta regndagarna väljer grabbarna att vara ute trots en jättefin ligghall.
Bara de har att äta!

 
Viveca

Viveca

24 augusti 2011 22:28

Jag tror det kommer bli bra Ann! Hur det än blir så brukar saker och ting falla på plats. Men som du säger är det ganska bra att lära unghästar att stå inne. Vilda har ju gått både på lösdrift och varit installad. Hon var ju inte van vid insläpp och utsläpp som det gick till på gamla stallet. När de släppte upp ett par hästar åt gången in i stallet från hagen på kvällen så rusade hon bara på. Hon fick vackert gå i grimma ett tag tills hon lärde sig att ta det lugnt. Jag lärde dessutom stallägaren att använda kommandot Stanna! som nog är det viktigaste kommandot jag lärt henne;) Nog om detta. Studielitteratur är en sak för sig. Vi kunde ha fem kurser på en termin med ungefär 5-10 böcker per kurs. Tro sjutton att vi kopierade som de värsta brottslingar;) Studielånet hade aldrig räckt till.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ann

25 augusti 2011 20:15

Jag hoppas verkligen att det blir bra! :)
Ska bli så roligt och skönt att få hem honom, inte för att han inte har det bra där på betet, för det har han!
Utan för att kunna vara med honom utan att behöva åka. :)

 
Kim

Kim

25 augusti 2011 01:10

Tycker det låter som en bra lösning med Mellis inne och de andra två ute.

Lika bra att få kastreringen överstökad, hu!

Hoppas du fick Thai mat.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann

25 augusti 2011 20:18

Jag fick thaimat och det var sådär den här gången... :(

kram

 
Kicki

Kicki

25 augusti 2011 11:58

det blir nog finemang med lösdrift i vinter. du får slänga på frusna damen ett mysigt täcke med hals så ska du se det går fint =)
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

25 augusti 2011 20:18

Precis!
Jag tror faktiskt att jag har ett..! :)

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards