Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg den 5 september 2011

Av Ann - 5 september 2011 22:09

att veterinärbesöket gick bra idag.

Allt, både såret på benet och såret efter kastrationen såg så fint ut det kunde göra med tanke på omständigheterna. *peppar peppar*

När bandaget först togs bort så såg det ut som om det läckt och runnit väldigt ifrån såret, så jag vände mig bort.

Ville helt enkelt inte se...

Men... det var så fint så fint, knappt svullet och stygnen hade hållit sig på plats!

Så nu är det spolat och omskött efter alla konstens regler.


 

Han har nu svart bandage istället för orange.   


Nu är planen att vi ska byta bandage och spola på torsdag igen och att stygnen ska tas på måndag.

OM bandaget sitter kvar där det ska och OM såret fortfarande ser fint ut...

annars får vi väl byta bandage oftare...

Sista pencillinsprutan tror jag ska tas på onsdag men Metacamet ytterligare några dagar till.

Fast Metacam tycker han är så gott så gott så det har han nog inget emot att fortsätta med!

Han ska nu även få komma ut i en liten rastfålla en stund, och där kan han vara så länge han inte gör några tjurrusningar eller höga hopp, då åker han in igen.

Tänkte också se om det går att gå ut och beta lite med honom, men även där gäller det att han håller sig i skinnet!


När jag stod där idag hos honom och väntade på att det lugnande medlet skulle sluta verka och att han skulle piggna till så slog det mig: vilken lång och tjock man han har fått!

Han har nog redan både mer man och pannlugg än mammatanten här hemma!


Okej, bilden är suddig men det var inte helt enkelt att ta kort,

han ville gärna ha huvudet i min mage...

    

Det ljusa i manen är inte päls som lyser igenom utan lite

*harkel* snygga slingor... manen är riktigt tjock!


  En bild på där han bor just nu


När jag kom i förmiddags så var han halmig i både manen och pannluggen.

Då blev hans matte så nöjd så nöjd för det innebär att han legat ner en stund och vilat.

Det tror jag inte han har gjort sedan i fredags... så det var väl dags.

Att han sedan la sig i bajshögen... ja det får väl gå... det innebär bara att hans matte får pyssla om honom lite till... eftersom halva han var, tja... lite kladdig..!


En annan tanke som också slog mig var att... vilken stor häst jag har nu..!

Att säga unghingst låter yngre än att säga att man har en valack...

Att han står i en egen box utan sin mamma betyder också att han inte är någon bebis längre...

Han ser liksom inte heller ut som en fölunge längre...

Måste jag sluta kalla honom min fölunge nu?

Och det är väl bara han som blir äldre, inte jag?


Tjingeling!

Av Ann - 5 september 2011 07:12

igen och dagen har börjat ganska hyfsat ändå.

Handen som kändes värre igårkväll känns bättre idag och nu sitter jag och väntar på att veterinären ska ringa om vilken tid han tänker komma.

Jag hoppas att Merlin ska få gå ut till en sjukhage en stund även om han har det så bra han kan, där han står.

Han står i en stor box på kortsidan i ridhuset, han har alltid en kompis bredvid sig och kan titta ut och se lite av de andra hästarna eftersom det går att öppna upp öppningen väldigt mycket.

Han ser när det är någon som rider i ridhuset och det rör sig ofta folk omkring honom.

Ska man vara lite positiv så blir han väldigt van vid liv och rörelse, han lär sig att bli lämnad, igår när det byttes sällskap så stod han helt lugnt både när han blev lämnad och när nästa kom.

Heba och Krafla tror jag det var som hade "äran" att agera sällskap.


Men... han såg ut att vara ganska tillfreds med livet igår,  min lilla prinsbus och det är skönt.


Annars så är Pontus förkyld, så jag bara väntar på att han ska bli sjuk, trädgården ser ut som om man ska behöva ta fram lien, hemmet ser ut som om det skulle behövas letas fram men eftersom jag är skadad *harkel* så tar jag det lite lugnt på den fronten...


Något som jag däremot skulle behöva lägga på ett kol på istället är det här:

  

Dessa har jag ganska precis två veckor på mig att plöja igenom OCH göra uppgifterna till...


Tjingeling!

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards