Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 2 juni 2013

En liten fundering

Av Ann - 2 juni 2013 06:48

så här på morgonkvisten...

Ligger och tänker på mina små hästapållar.
Som vanligt.
Och som vanligt är det med aningens dåligt samvete.
För att jag inte gör så mycket med dem varje dag.
För att jag inte kommit längre med Lillprinsen.
För att han inte har någon jämnårig att leka med i år.
Osv osv.
Det slog mig att många frågar ofta hur långt man kommit.
Om man ska tävla, träna och i vad isf.

Det är där min lilla fundering kommer in.
Jag tycker visserligen om att träna.
Men tiden räcker inte riktigt till som jag skulle vilja längre.
Och jag prioriterar lite annorlunda nu mot förr.
Tävla är jag inte intresserad av.
Däremot tycker jag väldigt väldigt mycket om att umgås med mina fyrbentingar.
Att ha dem omkring mig.
Jag älskar att ha dem nära så jag ser dem och kan prata och klappa lite på dem när jag grejar i trädgården.
Lite som en gårdshund.
Fast häst.

Måste jag ha dåligt samvete för att jag inte alltid gör de "vanliga" sakerna?
Jag har inte försökt få fram en tävlingshäst när jag planerade Merlin utan i första hand en kompis som det kan vara roligt att träna lite med.
Självklart valde jag en hingst som jag trodde på och som förhoppningsvis skulle förbättra älskade gamla tanthästens brister och inte vilken pappahingst som helst.
Men det kanske inte gör någonting att inridningen tar lite tid.
Att han blir inkörd efter han blivit inriden.
Eller inte alls. (fast det hoppas jag verkligen att han blir någon gång...)

En hästvän som jag pratade med för ett tag sedan rider inte sina hästar.
Men hon berättade snabbt att hon tränade annat, tricks och sånt istället.
Men om man nu skulle vilja ha häst bara för att mysa och greja lite med, är det så fel?

Nu är inte min tanke att jag inte skulle göra något med hästarna utan tanken är att träna lite dressyr, kanske gå på några roliga kurser, fast allt får ta den tid det tar.
Men jag önskar att jag slapp det där dåliga samvetet...
Jag vet att de har det hyfsat bra.
De får kärlek, mat, rent, vara ute, avmaskas, blir de sjuka får de vet vård, hovaslagaren kommer som hon ska och de blir borstade osv.
Men.
Det går så sakta framåt med inridning och inkörning (som står helt still)
Planen jag hade för Lillprinsen sprack redan första året...
Och nu dras jag med detta dåliga samvete mest hela tiden.

Ok.
Nog funderat om det för den här gången. :)
Idag blir det kalas på Lek och buslandet.
Pontus fyller visserligen inte än men han har det ihop med sin bästis som fyller i februari (tror jag) så det blev kalas någonstans mitt emellan.

Det ser han fram emot och har längtat till.
Jag tycker mest att det är skönt att det blir av och att jag slipper ha det hemma! ;)

Tjingeling!

 
 
Kicki

Kicki

2 juni 2013 07:43

jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete. en hästs lycka är inte avhängig på att den rids, isfåall skulle den vara född med sadel på ryggen?
Merlin är bara tre, finns inget som säger att allt det där MÅSTE göras denna sommar...och man måste inte alls köra in innan man rider in... ta det lugnt. Kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

2 juni 2013 08:36

Håller med dig där, säg det till min hjärna! ;)
Kram

 
Jossan

Jossan

2 juni 2013 07:45

Äsch Ann, ni har ju hela livet på er! En kompis till mig körde in sin häst när den var 17-18 år. Den tävlade i körning efter det.. Så du hinner! :)

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Ann

2 juni 2013 08:34

Visst hinner jag!
Men ibland får jag uppfattningen att man måste göra vissa saker.
Kan bara gå till hur jag själv tänkte för säg 15 år sedan...
Att man SKA göra saker som rida el köra sin häst.
Tänker inte bara på Merlin... bara lite... ;)

 
Ingen bild

Helena

2 juni 2013 12:40

Försök att kasta din prestationsångest dit pepparn växer. De finns kusar som aldrig ser en sadel eller ett träns och dom är lyckliga ändå, att vi rider och kör är ju ett mänskligt påhitt.Varför skulle dom vara lyckligare för att du far runt på ryggen eller i vagnen? Lyckan finns i umgänget och de räcker hela deras liv de lovar jag. Du behöver inte skämmas eller må dåligt för att dom har livets glada dagar i hagen eller i er trädgård utan sadel eller träns.
Kram till er alla på landet, och du, jag klappade på dom när vi var ut.

Ann

3 juni 2013 06:26

Å men blev det nåt kort som du tänkt? ;)

 
Viveca

Viveca

2 juni 2013 22:57

Du ska inte ha dåligt samvete. Jag känner igen det där själv. Marko är nu fem och varken inriden eller inkörd. Funderar ofta att ha honom som sällskapshäst, men så vill jag ju ändå. Hästen mår inte dåligt. De nöjer sig med den stimulans de får. Motionen när de väl vuxit färdigt är väl i så det enda som är knussligt om de är lättfödda. Jag skulle mycket väl kunna ha mina hästar som vilket husdjur som helst, men samtidigt är det ju roligt att träna och rida, försöka köra in m.m Men det skall ju vara roligt och inte kännas som en press och stress. Nej, njut du av att kela och gosa. Resten kommer när det är meningen.

Kram!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ann

3 juni 2013 06:30

Skönt att höra att det är fler än jag som inte har "bråttom" ;)
Kram

 
Ingen bild

Anna-Lena

2 juni 2013 23:16

Min dotter red in Amadeus när han var 9 år, hade bara skrotat innan det. Hästar är av naturen lata och saknar det inte om dom inte blivit vana att ridas mycket. Hade en jag red mycket och slutade ett par år, gick sen inte att rida något mer, ville inte när han fått smak på slölivet...

Ann

3 juni 2013 06:27

:)

 
Ingen bild

sofia

19 juni 2013 17:43

Tycker inte du ska ha dåligt samvete *host* fast det kunde varit jag som skrev detta inlägg. Varför ska man ha så bråttom jämt?? Varför?!

Är så less stress...hästar ska vara roligt UTAN stress! Så länge hästarna har det bra så spelar det väl egentligen ingen roll....mer än i vissa prestationstokiga hästägares ögon?!

Ann

20 juni 2013 06:18

Precis :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards