Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

En fantastiskt skön eftermiddag

Av Ann - 5 mars 2011 21:24

som jag tillbringade med... hästarna!

Jag tog ut dem från hagen, var för sig, ja inte Merlin, han fick vara kvar i hagen, men väl Mellis och Hilma så de fick lite extra egentid.

Merlin tar så väldigt mycket tid av dem har jag märkt...

Det blev frisering och borstning med noggrann utborstning av man och svans och Mellis var först ut.

Nya manochsvansborsten var väldigt bra och Mellis njöt i fulla drag av att bli ompysslad lite extra.


  

Här är hon... "klar"...


Hilma var nästa som blev friserad

  

Även hon fick ordentlig utborstning av man och svans med pälsglans samt klippning av getskägg och örontussar.

Svansen åkte även av en bra bit för den släpade i backen.

Titta noga på manen nu för det är bara när den är nyborstad som den ligger på samma sida...


  

Merlin var inget undantag och fick även han en ordentlig omgång med borsten, men hans man och svans var inte så jobbig att reda ut som Hilmas var.

Pannluggen var inte jätte populär att få borstad men med lite övertalning så gick det bra.

Kan även tillägga att trots att det var en vecka sedan som jag särade på Mellis och honom så gick det utmärkt.

Bästa gången hittills tror jag!

Skönt när det är något som går bra.


Har funderat på det här med att ge godis till hästarna.

Jag är urusel på att ge dem godis.

Det händer i stort sett aldrig.

Klart de får morötter och äpplen, men det brukar jag lägga i krubban.

Så när jag tränar så får de beröm med rösen och lite kli och klapp.

Måste man ge godis när man tränar?

Har märkt att de flesta gör det och även Tobbe Larsson använder ju mycket godis vid träning.

Jag har hästar som kommer och gnäggar när man ropar, oftast... och de verkar rätt nöjda vid träning ändå.

Fast å andra sidan så vet de ju inte om något annat heller...

Och tänker jag efter så hade jag alltid godis när jag tränade hundarna... så vad tycker ni, ska jag försöka väcka latmasken och använda hjärncellerna och försöka komma ihåg att skiva några morötter?

Eller går det bra ändå?


Det verkar inte som om jag kan sluta att grubbla på saker och ting, får jag något ur hjärnan så kommer det nytt.

Och kommer det inget nytt automatiskt, så hittar jag på något.

Därför ska jag nog gå och lägga mig nu och försöka sova.


Gonatt!

 
 
kicki

kicki

5 mars 2011 22:11

man måste inte alls belöna med godis...har du hittat ett sätt som funkar så kan du ju hålla till det?

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

5 mars 2011 22:19

Tja... funkar och funkar... jag har alltid gjort så..!

 
Carin

Carin

5 mars 2011 22:16

Godis... Muta, belöning eller bara en godsak?! Jag är som du tror jag. Godis i form av äpplen och morötter ger jag emellanåt i krubban eller kanske någon enstaka gång om döttrarna har kompis med sig så får han en godsak ute i hagen-direkt ur hand. MEN! Min häst är trögfattad (läs jäkla lättlärd) och har efter 2 dagars "belöning" i form av äppelbitar börjat tigga, trycka upp mig och i princip mordhota mig om jag inte ger honom något för "gör jag inget FEL så gör jag ju rätt, eller hur matte?"

Äppelbelöningen ska slutas med, äpplen får han med maten i fortsättningen och belöning kommer via beröm i ord, klappar och kli. Fast nu är ju mitt monster några år äldre än merlin... Kanske det funkar om man börjar direkt...?!

Kramen

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Ann

5 mars 2011 22:29

Fast det är ju det där att lära dem skillnaden på muta och belöning... fast jag har i ärlighetens namn bara gett Merlin lite krafft en endaste gång ur handen och det var när vi skulle ta stygnen på hans ben.
Men man vill ju inte ha en häst som du beskriver att Tompa blev, eller en nafsig häst...
lite grubbel där..! ;)

 
Stina

Stina

6 mars 2011 05:58

Funkar det utan godis för dig så kör du utan godis.
Det gäller väl att hitta nåt som funkar för en själv och sin häst och utan godis är väl kanon !!!
Fortsätt du på din väg !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

6 mars 2011 18:42

Jag tycker nog att det funkar bra utan, så det får nog bli så.
Och är det något extra någon gång så kanske det blir en liten godisbit, vem vet? ;)

 
Kim

Kim

6 mars 2011 11:15

Nelly är faktisk inte så trevlig nu och det beror säkert på att jag belönar henne med morötter.
Fast skulden ligger nog mest i att jag inte ber (kräver) att hon presterar något först och att jag sen missar lite i "timeingen".
Det är så lätt att göra fel.
Jag funderar skarp på att gå tillbaka till vanlig uppfostran, inget övervåld men att sätta stop för hennes översittar-fasoner, är trött på att bli mobbad ;-)

Du verkar ha en sån fin kontakt med dina hästar, och dom gillar när du pysslar med dom, det är väl ett utmärkt kvitto på att du gör rätt.

Här har det regnat och jag har nu ett lermonster igen :-( blir riktigt avis på dina fina rena hästar!

kram :-)

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann

6 mars 2011 20:14

Vi har ju fortfarnde snö, så därför är de hyfsat rena, vänta tills snön har smält bort...
Då får jag också lermonster! :)

Det är väl det som är lite av det kluriga, att belöningen ska bli just belöning...
Men man måste ju inte göra antingen det ena eller det andra, man kan ju göra det som känns bra!
Belöna med morot när man vill och använda sunt förnuft vid uppfostring!?

Oftast tycker jag att jag har en riktigt bra kontakt med mina hästar, men inget är ju så bra att det inte går att förbättra ;) och det finns situationer som jag tränar på att förbättra! :)

kram på dig!

 
ylle

ylle

6 mars 2011 15:39

Jag tycker precis som Kicki att om det funkar så finns det ingen anledning att ändra något. Och vad man INTE vill ha är en reaktion som den Carin beskriver ovan. Men Ann-Louise (hästochhundbloggagratis.se) har i sin blogg och i en mycket detaljerad och bra artikel i Stallmagazinet beskrivit hur hon använder godis i sin klickerträning, och hur hon tränar sina hästar i att INTE tigga eller bli fräcka av att få godis... bra tips där!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann

6 mars 2011 20:16

Alla sätt är bra utom de dåliga! :)

 
Viveca

Viveca

8 mars 2011 10:23

Håller med om att varför ändra något som fungerar? Här är en till som blivit "mobbad" av matvraket Vilda. Jag har väl lärt mig ett och annat sen det var som värst dock. Samtidigt som att det faktiskt funkar att belöna henne med en strykning över pannan och att säga: Bra! Duktig! så går det något fortare med godis. Det går att kräva svårare saker eller "tråkigare" uppgifter som hon då gör pga att hon får godis. Men henne måste man hålla extremt kort. Om man ger utan att ha krävt något eller råkar ge om hon närmar sig fickorna med mulen innan man hunnit före, så blir hon mer och mer krävande och mer och mer burdus och påflugen. Marko däremot kan visserligen bli lite på men honom kan man bara skjuta undan och säga nu är det slut så ger han sig. Det gör aldrig Vilda. Hästar är olika, men är man totalt konsekvent och alltid har rätt timing så visst. Jag pendlar lite med Vilda. Hon får periondvis,men när hon blir för mycket på så har vi totalt godisstopp en period. Hon accepterar då stoppet väldigt snabbt. Sedan är det mest från marken jag använder det. Det blir för mycket att hålla reda på uppsuttet.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ann

8 mars 2011 10:43

Tror att timingen när man ger godis är väldigt viktig, men jag gör nog som jag gjort innan, utan godis och med godis när jag har lust (eller kommer ihåg...) Mina hästar förväntar sig inte godis så de få gånger det kommer så blir det väl bonus! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards