Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Jag skulle vilja gnälla, gnälla gnälla idag!

Av Ann - 17 februari 2011 14:32

Inte för att det är något speciellt utan bara för att jag känner för det idag. För att det är en skitdag, fast jag vet inte varför... det bara känns så...


Har haft en dag i skolan i Köping och lunchen med Angelica gjorde att det trots allt blev en bättre dag tillslut.

Måste säga att skolan inte är det som jag gillar mest just nu...*gnäll gnäll gnäll*

Inte de som är i skolan utan skolarbetet... det suger!!!


Annars så kunde jag förvånat konstatera igår att SH nog slagit sitt eget rekord, för hör och häpna, igår låg Merlins pass i brevlådan igen!

Denna gång var allt i sin ordning!

I måndags skickade jag in det igen, onsdag kom det tillbaka!


  

Så nu har grabbhalvan blivit stor och fått ett eget pass!  

Dessutom så ringde jag veterinären igen för att kunna hämta ut en ny avmaskningsspruta.


Ja, för jag tror inte att apotekstanten som förklarade för mig hur man avmaskade och hur man gjorde för att få rätt mängd, förklarade tillräckligt tydligt för mig... för jag har, för första gången i mitt liv, sprutat ut avmaskningen på hästen... istället för i...

Klantigt...

Kan tala om att veterinären skrattade när jag ringde... *muttrar*

Fast är man så korkad som jag så får man väl skylla sig själv...   


Förresten, har ju hört talas om olika färger på passen, kan någon vänlig själ som vet, tala om för lilla ovetande jag vad färgerna betyder?

Grått och vitt har jag hört om, även rosa tror jag... men jag är inte säker... blått?


Nu ska jag röja upp här och kanske ge mig på en förminskning av mounttvättberg, för att senare i eftermiddag åka och hämta hö.


Den här kom Pontus hem med igår...

  

Den var till familjen som han sa, och jag är inte riktigt säker på vad det är, men något som jag är säker på är att den sticks!


Tjingeling!



 
 
Viveca

Viveca

17 februari 2011 16:46

Tycker inte du är så värst gnällig faktiskt. Spruta avmaskningen på hästen var ju en jättebra idé. Spot-on lösning mot mask. Ta patent på det så blir du rik;)

Färgerna på passen har jag inte koll på. Trodde det var olika färger beroende på avelsförbund. Vilda har ett grått (Svenska ponnyavelsförbundet) Marko har ett blått (Föreningen Nordsvensken).

Den där taggiga saken. En smal igelkott kanske? I vilket fall supervass;)Bör nog hållas borta från golvet, Ajaj!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ann

17 februari 2011 20:33

Kanske var jag inte riktigt så gnällig som jag kände mig... :)
Om det gick att göra spot-on med avmaskning, tänk va bra det vore!
Tror nog att många vore glada då, skulle underlätta för både hund och katt med!

Nåt att jobba på kanske? ;)

 
Stina

Stina

17 februari 2011 17:46

Värsta tandpetaren är det ju - alla kan peta samtidigt !! Kanonbra !

Jisses, passet tillbaka redan - det var snabba bud !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

17 februari 2011 20:34

Och inte bara snabbt, det var rätt också! ;D

 
kicki

kicki

17 februari 2011 18:02

gubbens pass är lika blå som merlins. har ingen aning om det där med olika färg.
Bettan har inget *skäms*

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

17 februari 2011 20:35

Men Kicki då..! Har hon inget pass! ;)

Men visst var det något med färgerna och pass eller är jag helt ute och cyklar?

 
Carin

Carin

17 februari 2011 20:48

Färgen på passet spelar mindre roll. Jag tror de flesta är blå eller svarta, ivf till stora hästar. Däremot är det skillnad på papperna INNE i passet. Gröna är om det är en godkänd avkomma med full stamtavla, vita är om det bara finns 2 (?)led kända avkommor (dennes avkomma kan få gröna papper vid registrering däremot) och gråa är om härstamning är okänd eller icke godkänd korsning eller om man registrerar en äldre valack och inte vill betala pockerdyrt för en blodtypning :P. Tror jag har hyfsat rätt för mig *S*

Piggsaken är ju en spikmatta till illern Göran från Killing-gänget ;) Ser du inte det *asg*

Kramen/C

http://ekbladet.bloggplatsen.se/.bloggplatsen.se

Ann

17 februari 2011 21:00

Jamen självklart!
En spikmatta till illern Göran... att jag inte fattade..! ;)

Tack för den infon, känner mig lite dum... klart det är papprena inne i passet...

Fast det är full stam på bägge Merlin föräldrar och han har vita papper..?
Kanske för att han är korsning?
Eller för att han inte är blodtypad?
Men jag tror att bägge föräldrarna är det..?

Ja ja bryr mig inte om vilket, huvudsaken att han har ett pass! :)

kram

 
Stina

Stina

17 februari 2011 20:57

Är inte det när det gäller halvbloden som har olika färger beroende på hur renrasiga dom är eller nåt ? Grönt, grått ... och nåt mer, eller ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

17 februari 2011 21:01

Jo kanske det, för du har vita papper till dina?

 
Stina

Stina

17 februari 2011 21:12

Ja, dom är vita.

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Carin

Carin

17 februari 2011 21:34

Men vad har Mellis för färg i sitt pass? Är inte det grönt? Det kan nog stämma att det är hbl eller hbl-korsningar det gäller för annars. Men jag vet de som har både araber och engelska fullblod som har gröna papper...

Tycker hela grejjen med pass är så uppshaussad så jag vet inte vad. Om jag råkar ha en häst i stallet som jag har haft sen den var föl, inte har planer på att avla på den och den är 20+, ska jag då behöva regga in hästen för tusentals kronor? På ett sätt kan jag förstå att vi ska ha våra hästar reggade men som ren fritidsryttare med en valack... Förstår Kicki att hon INTE har reggat sin shettis! Innan man förstår sig på hur alla rundor ska gå så har det hunnit ändra sig i regelboken igen *S*

http://ekbladet.bloggplatsen.se/.bloggplatsen.se

Ann

17 februari 2011 21:59

Mellis är inte reggad i SH utan i arab. Så hon har vita papper.
Fast som jag sa tidigare, visst hade det varit kul att ha Merlin reggad som Hispanoarab, men jag ska behålla honom så egentligen spelar det ingen roll... :)

 
Linda på Finnsta Pre

Linda på Finnsta Pre

17 februari 2011 21:45

Wow, Det var snabbt med passet måste jag säga!
Skönt att de kan vara det nån gång.
Med mina spanska pass har jag fått vänta ca tre månader på att de ska komma från att ansökan är inskickad.

Men hallå! Ser du inte att det är en sån där hårig/piggig larv ;-)

Appropå dålig dag. ja såna har man ju ibland, men jag blir genast på lite bättre humör av att läsa din blogg. Sitter oftast och drar på smilbanden då :-)
Kram

http://finnstapre.bloggplatsen.se

Ann

17 februari 2011 22:00

Det var ju bra att man roar någon! :)

 
kicki

kicki

18 februari 2011 10:20

jag har för mig att man får nån slags "straffavgift" när det är dags att ta bort oreggade hästar...men jag kan ha fel.
förra ägaren till Bettan skickade in id-handlingar för bettan till förbundet men originalstamtavlan hade kommit bort så då blev det liggande där. jag kan blodtypa henne o sen få ut pass, alternativt regga henne som okänd....men det känns lite smått onödigt ändå...pållen är ju 17 iår och är aldrig ute o tävlar eller tränar. o inte är hon till avel heller...
men visst ligger det o gnager ibland, vid vet besök o så, att hon inte har riktiga papper...

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

18 februari 2011 14:39

Tror också att det är så, har också hört talas om att hovslagare och veterinär numera kan kolla om man har pass... fast... jag har inte hört talas om någon som fått någon straffavgift... förstår vad du menar... att det känns lite onödigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards