Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 4 december 2010

Ett råd/tips någon?

Av Ann - 4 december 2010 21:41

Hur gör man med en häst som vägrar låta sig tempas?


Ikväll blev det ingen temp på Merlin för han slog så det dånade i väggarna...

Hur gör man när det är en stor häst som inte vill låta sig tempas?

Det här är ju bara en fölunge och det som grämer mig mest är att gubben hade ett bra tag över halsen och i grimman på honom och jag tyckte det gick så bra så jag sa åt honom att släppa lite på taget och klia lite på honom.

Stort misstag av mig... det var då det sket sig.


Så vi förlorade.

För jag ville inte använda för mycket övervåld till en som precis fått tillbaka förtroendet för mig... rätt eller inte...

Det måste finnas ett bättre sätt än att bremsa, för att vara tvungen att bremsa en fölunge känns inte bra...


Så snälla, är det någon som har något bra tips?!

 
 
Sara K

Sara K

4 december 2010 21:58

Vad svårt när de är stökiga, konstigt nog har mina skötit sig.
Något är ju å ha de inträngda,alltså lite intryckta mot en vägg och försök klia och prata med dom. Fungerade på mina, de har kunnat stått lösa dock i hagen och blivit tempade.
Hur gjorde veterinären?
Bremsa kan jag faktiskt hålla med om att de känns lite väl för en fölunge.

http://www.yeguadasarakarlsson.bloggplatsen.se

Ann

4 december 2010 22:10

Hur vi gjort tidigare?
Jag tempade själv när veterinären var ut innan Strömsholm...
Det funkade bättre då, efter Strömsholm var vi tvungna att vara två och det gick bra, men ikväll gick det inte alls.
Hur de gjort när han var "inlagd" vet jag inte.

Och vi hade honom mot väggen och försökte klia och prata, muta med krafft, men gick inte, det small som bara den...

 
Kicki

Kicki

4 december 2010 22:03

hmm...nej bremsa en lillunge vill man ju inte i första hand.
jag skulle nog försöka att "muta" honom med ngt gottigt, se till att tempen är välsmord och varm, hitta ngt skönt kliställe på rumpan, medan någon håller stadigt där fram. och mycket tålamod.
eftersom han inte har haft någon temp nu i dagarna och verkar må så fint så kan du gott hoppa över en dag tycker jag, låt honom glömma bort lite att han "vann" idag.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

4 december 2010 22:12

Det är så vi gjort och det har funkat tills idag... *suckar*
Vad jag längtar tills det här är över... :(

 
Ann

Ann

4 december 2010 22:31

Det här är säkert bara för att jag skrev tidigare idag att allt var som vanligt och att allt gick så bra... *dyster*

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Kim

Kim

4 december 2010 23:46

Något riktigt gott som äpple eller morot och sim Kicki sa välsmord och varm termometer.
Sen kan din man hålla upp det ena frambenet.
Hade liknande problem med Nelly och när hon kände att frambenet var ordentligt fast så slutade hon protestera.
Däremot så blev hon mer stressad när hon stod mot en vägg...
Merlin kanske smälter detta i natt och vem vet imorgon kanske det går utmärkt, med föl så vet man aldrig riktigt ;-)
Kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann

5 december 2010 09:10

Hoppas på att det är en bättre dag idag! :)

 
Stina

Stina

5 december 2010 07:19

Jag tycker du gör precis rätt som du gör nu Ann, med minsta möjliga våld.
Är det nödvändigt att tempa varje dag nu ?
Prova igen idag, det kanske går mkt bättre, han hade kanske bara en trist dag igår ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

5 december 2010 09:12

Vet inte om det är nödvändigt, kan fråga för jag ska ändå ringa Strömsholm idag för lite andra frågor.
Hoppas han bara hade en dålig dag igår... :)

 
Carin

Carin

5 december 2010 08:43

Men så är det med föl och unghästar. När allt flyter på så är det något som går snett och utvecklingen hoppar bakåt ett litet skutt. Tålamod och åter tålamod är A&O! Jag vet att detta är hans sätt att testa (har varit med förr) och håller med Sara. Hitta ett ställe som han tycker om att bli kliad på, rumpan brukar vara poppis :-) Tom kan fortfarande vända rumpan till ibland bara för att han vill bli kliad... Ge det tid, tid och tålamod! Precis som med alla andra barn :P *Styrkekram*//C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Ann

5 december 2010 09:16

Han vänder rumpan till för att bli kliad, och det gör han fortfarande.
Men det är när han känner termometern som han börjar.
Och tid och tålamod, jag vet... men tempas måste han ju... *suckar lite*

 
sofia

sofia

5 december 2010 08:59

En av mina hästar reagerar om man inte har lite smörja (silon) på termometern. Hon gillar inte att det går "trögt" att föra in termometern.

Jag skulle inte bremsa hästen till något pris det förstärker ju bara det obehagliga.Att någon står framme o kliar på manken eller framme på huvudet. Och man stryker några gånger på baken med handen innan man lyfter svansen för att sedan föra in termometern gärna då med lite silon på......

Men det kans vara svårt, men jag skulle försöka att absolut inte använda "våld" (om du förstår vad jag menar;)

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

Ann

5 december 2010 09:22

Jag har alltid någon salva på för att det ska gå lätt och jag kliar alltid innan, både på rumpan och under svansen innan jag för in termometern. Och termometern har varit i min inneficka så den är inte kall.

Så vi gör redan som du beskriver... så det jag undrar är hur man kan göra när det inte funkar...

 
ylle

ylle

5 december 2010 09:48

Du har fått så många goda råd redan, jag skulle i och för sig låta det vara ett tag, han har ju blivit utsatt för så mycket genom sjukhusvistelsen. Muta och tålamod, det är nog melodin. Och att hålla upp frambenet kanske, men det KAN ju också uppfattas som övervåld av honom?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann

5 december 2010 09:51

Tror att han hade uppfattat det som övervåld att lyfta ett framben, men jag har pratat med veterinären och vi kunde sluta tempa nu!
Skönt..! :)
En överladdad fölunge trodde hon!

 
Ingen bild

sofia

5 december 2010 09:49

Ja, jag har liksom aldrig (än så länge) varit med om att det inte fungerat när man gjort så ;)

Men skönt att ni inte behöver tempa längre:)

Ann

5 december 2010 09:52

jätteskönt, annars kanske jag hade ringt dig! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards