Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2010

Idé, förslag?

Av Ann - 3 oktober 2010 10:12

Är det någon som har någon bra idé för hur man gör för att hästarna inte ska sparka ut allt hö och bara kliva på det?


  


För det begriper jag ju att hästarna river och sparkar ut höt och det blir mycket spill när de trampar omkring det.

Jag har aldrig haft en storbal så här tidigare utan fodrat lunch och middag jämt jämt men nu med en fölis och en storätande digivande mamma så tyckte jag att det här skulle funka bättre.


Hilma tror förresten att hon kommit till himlen... trots att hon fortfarande har hannibalmasken på sig...  


Så tips mottages tacksamt för hur man kan få höt att räcka längre.


En tanke var att göra som jag sett andra göra med hösilagebuntarna, bara ta bort nätet på övre delen.

Men eftersom jag vet att Merlin (och kanske de andra med?) gärna sparkar med frambenet i höt så är det inget alternativ.

Tänk om de skulle fastna med ett ben!

Hu..!


Så... hur gör ni andra?

 
 
Stina

Stina

3 oktober 2010 10:35

Köpa en foderring typ den här : http://www.profarma.se/pdf/Foderring.pdf ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

3 oktober 2010 12:10

Tack för tipset från dig med!
Har du provat den själv?
Eftersom två har tipsat om samma sak så kanske den är riktigt bra? :)

 
Tina

Tina

3 oktober 2010 10:41

Hej.

Det finns en ring man lyfter över, den är av plast. Den är kanon! Har själv precis beställt en. Det är snabbt intjänade pengar:)

http://www.profarma.se/se/produkter_foderring.htm

http://www.lightningpre.se

Ann

3 oktober 2010 12:08

Tack för tipset!
Det ska jag genast kolla på!
:)

 
Kicki

Kicki

3 oktober 2010 12:35

såna foderringar har vi i vårat stall oxå. och även mer traditionella rundbalshäckar i metall.

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

3 oktober 2010 15:43

Och det funkar bra? Vilken funkar bäst?

 
Ingen bild

Linda Salenmo

3 oktober 2010 13:33

Vad kör du för mask till Hilma? Pigges flickvän åker hem nästa helg så då ska han gå med de andra och han kan ju inte heller få äta non-stop. Ska förresten också prova med storbal och fri tillgång :0)

Ann

3 oktober 2010 15:42

Det är en sån där munkorg i plast som man sätter på grimman, tror jag såg sådana på granngården (?) jag har med ränder inte runt hål.
Rekomenderas verkligen!
Hon går med Mellis även på betet med den!

 
Ingen bild

Linda Salenmo

3 oktober 2010 13:36

Kan man inte använda en pallkrage i trä? Eller så kan väl din händiga karl snickra en som passar. Behöver väl inte vara rund. De såg smarta men lite lite dyra ut....

Ann

3 oktober 2010 15:40

Kostade några tusenlappar... gubben håller på med huset för fulla muggar så han hinner inte snickra ihop något. Tyvärr...

 
Kicki

Kicki

3 oktober 2010 19:34

mina hästar/jag har inte testat de olika foderhäckarna då de flyttade in i nya stallet i juli, och jag har heller inte förhört mig om vad Marika tycker är bäst.
men mina egna otestade teorier om dem är väl att de har både för å nackdelar bägge två.
metallhäckarna är ju tyngre o svårare att flytta på = både plus o minus, troligen högre skaderisk eftersom de har avdelare o stänger upptill, hållbarheten/livsstid är säkert längre än gummiringarna.
ringarna lär vara lättahnterade pga lägre vikt men det kan betyda att hästarna kan bängla med dem om de är tomma, känns som lägre skaderisk då det inte är några galler/stänger.
jag vet att en av våra ringar sprack sönder i vintras då det var väldigt kallt.

men jag tror nog att ringarna e ett fiffigt alternativ!

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

3 oktober 2010 19:43

Tack för de teorierna! *bock och bug* :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards