Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 23 november 2010

Behöver jag göra som du vill?

Av Ann - 23 november 2010 07:39

Vem av oss är högst i rang?

Jag eller Merlin?


Tror det är det han håller på att testar nu.

Smyg tar över lite.

För det märks inte lika tydligt som om han skulle bli "vild" och börja tex stegra sig, klättra på en eller slita sig när man leder.


Utan han stannar.

Och igår så tog det stopp igen utanför dörren.

Men då hade jag ställt mitt långspö innan för dörren.

Självklart inte för att slå honom utan för att kunna peta lite på honom bakifrån utan att behöva gå bak.

(jag hade även förberett gubben på att han kanske fick komma ut...)

Och vips så gick han in.

En liten ho ho dutt och nemas problemas.


Det har varit lite så på sistone att det är han som bestämt hur fort man går och när man stannar, när jag har ledit honom.

När han stannat har jag stått och lirkat och lockat för att han ska gå vidare och det har blivit längre och längre stanna stunder och segare och segare fart den senaste tiden.


Så imorse tog jag med mig min förlängda arm (låter så hårt med spö...) och petade lite på honom när han stannade.

Ledde och vände lite med honom inne i hagen också utan "långarmen" för att det inte ska bli så att jag måste ha med den för att han ska gå och det gick jättebra både med och utan.

Stod också och rörde lite vid honom med spöt för jag vill inte ha en spörädd häst, tycker det kan vara ett bra hjälpmedel som förlängd arm ibland.


När vi var klara med det (tog ju inte så lång stund) så gick vi ner i hagen och busade lite.

Han sprang omkring och hoppade och bockade och jag sparkade bollen.

Som han för övrigt har bitit sönder så det är hål på den och går alltså att bära utan handtag.

Så nu är bollen ännu roligare, men jag får väl hålla lite koll så jag ser när bollen är så trasig så det går att få loss bitar av den.

För det är inte om, utan när, bara en tidsfråga...


Lite nyttigt att springa omkring där i snön, men eftersom jag är så vältränad så blev jag knappt trött..! (läs behövde syre... dags att ta tag i sitt liv igen kanske?)


Nu ska jag sätta igång att plugga en stund.


Några bilder på en nyfödd Merlin, föddes på fm, det här är på kvällen!


  


Sicken liten räka, vad fort de växer,

fortare än barnen och då går det alldeles för fort..!


Morgonen efter, ganska precis ett dygn gammal.


Ha en bra dag och godmorgon!



 
 
Kicki

Kicki

23 november 2010 09:15

låter som en bra metod.vänligt men bestämt.

det går ju fort. sam fan. han är ju typ tonåring nu...

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

23 november 2010 09:26

Det går för fort... jag hinner inte med..!

 
Viveca

Viveca

23 november 2010 09:22

Ja någon gång måste de börja testa gränserna lite. Jättebra med en förlängd arm. Hade med mig körpisk från början med Vilda på alla promenader för att kunna flytta in rumpan m.m vid möte av bilar, andra hästar och dylikt. Marko är lite mer lättstyrd och fortfarande skeptisk mot spöet och pisken. Honom kan man flytta med blicken eller en hand en bit ifrån, men vem vet han kanske börjar testa han med. Stanna är annars Vildas melodi och som vi har jobbat för att få henne framåt;) Brukar funka att ändra riktning, lite i sidled eller om hon är riktigt enveten ett steg bak och sedan direkt framåt igen, men där är ni nog inte riktigt ännu, hoppas ni slipper;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ann

23 november 2010 09:28

Har också flyttat lite åt sidan och så där men eftersom jag inte har särat något på dem än så har jag alltså två hästar som jag leder och då funkar det inte alltid rent praktiskt.
Jag hoppas också att det här är en övergående fas bara!

 
ylle

ylle

23 november 2010 15:42

Tänk så lätt det går om man är litet listig!!
Ja vilken liten räka han var! Otroligt att de sen blir så stora..

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

23 november 2010 18:56

Första trotsåldern .. var lugn, det kommer många fler =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Carin

Carin

23 november 2010 22:59

Aldrig lätt när de växer upp, testar gränser och ser hur långt de kommer med det. Tålamod är en dygd om man ska syssla med föl/unghästar *s* Många gånger är det satt på prov för min del! Glöm inte att ha många morötter och en stor portion tålamod till hands ;-) Kram/C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Ann

23 november 2010 23:37

Just nu skulle jag göra vad som helst för att få ha hans testningar här...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards