Mina tankar om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 23 november 2010

Nyss hemkommen från djursjukhuset i Strömsholm...

Av Ann - 23 november 2010 22:58

När jag kom hem efter att ha handlat och hämtat barnen så hörde jag hur Merlin gnäggade åt mig.

Inte en gång utan flera.

Jag går dit och får se honom på tre ben...

Jag överdriver inte om jag säger att hela höger bakkotan och neråt var dränkt i blod.

Så jag rusar in med matvaror och säger åt barnen att jag måste ta hand om Merlin för han har gjort illa sig.

Ordentligt.

Mockar i raketfart för att kunna ta in dem.

Jag har ju så trångt och ville inte ta in ett sådant sår i bajset.

Tar in dem och han stödjer ytterst lite på benet och varje gång hoven tar i marken så kommer det en liten stråle blod.

Springer in och hämtar lite ljummet vatten och tvättar av, skönt, bara ett litet sticksår...

Fast... vad skumt... det slutar inte blöda och varför stödjer han sig inte på benet när såret är så litet?

Ringer veterinären, hon var i Fagersta så det skulle ta ca 1.5 timme innan hon var här.

Lägger ett bandage och går in och fixar mat till oss.


När hon kommer så trycker hon lite på kotan och det kommer en gulaktig vätska i en stråle...

Och han har feber...

Fan...

Ja det var bara att åka in till Strömsholm...

Och har vi vinterdäck på transporten?

Nej...

Ringer svägerskan (tack och lov för henne!) som direkt frågar om hon ska följa med, hämtar vår andra svägerskas transport och kommer.

Under tiden får Merlin en pencillinspruta och ett nytt bättre bandage.


Mellis får lugnande, mycket lugnande eftersom hon kan vara rejält fläng att lasta.

Veterinären är jätte hjälpsam och stannar och hjälper till att lasta.

Jag har ju aldrig åkt med föl tidigare så det var skönt att någon som hade gjort det tidigare var med.


Resan till Strömsholm gick jättebra och jag började lugna ner mig.

Skönt att Eva var med så att jag slapp köra för jag var lite lätt hmm... stressad...

Väl framme så blev vi mötta av en jättetrevlig djursjukvårdare som hjälpte oss att lasta ur.

De undersökte Merlin och konstaterade att det var hål rakt in i leden...

Så mycket stucken och rakad med maskin och allt vad de gjorde, och han skötte sig med bravur!


  


Vilken liten häst jag har!

Jag är så stolt över bägge två som skötte sig exemplariskt!

Så lugna och fina stod de där och lät dem greja.


Så nu står de på Strömsholm, han med kanyl och ska stå där tills måndag.

Om jag har tur...

Han har fått smärtstillande och antibiotika och imorgon ska han opereras, förhoppningsvis blir det bra då.


  

Det är tryggt att stå nära mamma när det gör så ont...


Så nu sitter jag här och tycker att måndag är väääldigt långt borta...

Och att livet tog en alltför snabb vändning åt fel håll...

Som alla vet så är det ju heller inte helt riskfritt att sövas, och det ska min lilla plutt vara med om imorgon...

Känns riktigt tungt...

Så håll tummarna för att det ska gå riktigt bra imorgon, är ni snälla...


Godnatt...

 
 
Stina

Stina

24 november 2010 04:14

Kramar om !!

Lilla gubben då vilken otur !!
Oh vad jag håller tummarna nu att operationen går bra och att du snart får hem dom igen. Vilken pärs för er alla 3 !!
Jag håller alla tummar och tår jag har för er Ann!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Ann

24 november 2010 07:07

Tack, det behövs!

 
Tarja

Tarja

24 november 2010 07:25

Men huu... Vi håller tummarna här med!!

http://www.skrammelihuset.blogg.se

Ann

24 november 2010 07:56

Tack!

 
Ingen bild

Mia P

24 november 2010 07:39

Men!? Staxkare...Vad kan han ha gjort? Ett så djupt sticksår, hur kan de få ett sånt? Hoppas, hoppas att op. går jättebra!

Ann

24 november 2010 07:57

Han har förmodligen fått in en pinne ser det ut som... men jag vet ju egentligen inte...

 
Sara

Sara

24 november 2010 08:00

Åh nej! Håller verkligen tummarna för att det ska gå bra idag och att läkningen går bra! Hoppas att han står på dunderkur ab? Berätta hur det går! Du får gärna ringa mej om du vill fråga något!
Kramar, Sara

http://www.pepinopre.com

Ann

24 november 2010 08:08

Tack!
Ja han fick både pencillin, antibiotika och smärtstillande redan igårkväll så jag tror att han fått det han ska.
Tror också att de påbörjar stelkrampsvaccinationen (och då hoppas jag att de kan ta infuensavaccinationen samtidigt, fast det kanske inte går när det finns risk för infektion?)

Känns bara så olustigt att han ska sövas...

 
Ingen bild

Ingalill

24 november 2010 08:02

Tänker på dig jättemycket! Kram

Ann

24 november 2010 08:09

Tack...

 
Jossan

Jossan

24 november 2010 08:05

Åh, men åh... Stackars Merlin, och stackars dig!! Vi håller alla tummar vi har här, att han snabbt ska återhämta sig!!!!! Lille plutten... :(

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Ann

24 november 2010 08:10

Tack... det behövs...

 
Ingen bild

Tiina

24 november 2010 09:24

Men ååååh vad läser jag, blir alldeles gråtfärdig, fy stackars lilla Merlin, och även Mellis som måste varit utom sig av oro!!!
Vilken tur att du fick så himla bra hjälp så snabbt... och vad duktiga de var båda två. Du SKA vara stolt, över dem, och över dig själv som tar så otroligt bra hand om dem!!! *Hjärtekramar* o jag håller tummarna att allt går bra!!!

Ann

24 november 2010 09:30

Tack och jag är jättestolt över dem!

 
ylle

ylle

24 november 2010 09:25

Å så förfärligt! Så lätt det är hänt, från ljusaste solsken till djupaste kris..med djuren våra. Men vad bra att de var duktiga vid transport och behandling, nu håller jag tummarna för er!!! kramar

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Ann

24 november 2010 09:32

Tack för det och de var verkligen så duktiga i Strömsholm, de tyckte han var så trevlig och välhanterad.
Alltid kul att höra mitt i bedrövelsen..!

 
Tina

Tina

24 november 2010 11:08

Å nej! Håller tummar och tår att han blir helt återställd igen.

Tänker på dig.

http://www.lightningpre.se

Ann

24 november 2010 11:32

Tack, ja inte roligt det här...

 
Kicki igen :-)

Kicki igen :-)

24 november 2010 12:47

Vi håller oxå tumme och tå för Merlin!!!
Många varma tröstkramar o mulpuzzar till er!!!

http://www.aagrenarabians.com

Ann

24 november 2010 12:54

Tack!
Kul att se att du kikar in ibland!

 
Kicki

Kicki

24 november 2010 13:26

men kära nån då!!
den där jävla oturen som lägger näsan i blöt ibland!!
och rakt i leden....*svär*
håller tummarna o tänker på er!!
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Ann

24 november 2010 15:42

Ja den där jäkla oturen...
kram

 
Viveca

Viveca

25 november 2010 17:35

Stackars liten Merlin, men vad duktiga han och mamma är. Måste vara jätteoroligt att inte ha dem hemma även om de blir väl omhändertagna, och så ska man orka med allt det där andra med. Skola, barn etc.

Små individer läker fort. Han kommer säkert bli helt ok. Vilda var utdömd innan jag köpte henne pga av en sårskada i höger bakben vid hasleden. Veterinär nr 2 bedömde det annorlunda och hon har aldrig haft några problem med benet även om det såert flera månader att läka helt.

Många många kramar på dig och de dina!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Ann

25 november 2010 19:48

Jo det tog mer ork med allt det här än jag trott... är helt slut... men som tur är så går det åt rätt håll! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 april 2017 01:34

på den här bloggens vara eller icke vara...Jag är ju inte helt flitig med skrivandet och har inte varit på länge...Det av olika anledningar men sammanfattningsvis så kan man nog säga att det är livet som kommit ikapp.Barn/familj, hästar, jobb kräver ...

Av Ann - 1 december 2014 21:11


Det har varit mycket fest ett tag nu. Fest innebär sen kväll och ev att man intar alkoholhaltiga drycker. Jag tror jag är för gammal för fest... man repar sig liksom inte på flera dagar... och jag brukar ytterst sällan inta alkoholhaltiga drycker.....

Av Ann - 19 november 2014 15:34

för att rida unghäst som bockar och stegrar sig när han inte får som han vill... Marken är hård och skitig och dessutom måste jag GÅ hem för att kunna komma upp igen... Pallen ni vet... Jag tror jag vill ha en gammal en som bara gör som man be...

Av Ann - 2 november 2014 18:37

Idag tog jag en ridtur med mina barn. Alltså, jag red och de cyklade. Och beroende på från vems perspektiv man ser det ifrån så var det antingen nästan ramlaavvarning, vad hon tjatar på oss eller skitkul, vi tävlar om vem som kommer först. Det där...

Av Ann - 31 oktober 2014 21:48

Förena nytta med nöje. Umgås med tonårsaktig 11-åring på neutral mark utan telefon, dator, ipad eller tv. Riktigt, riktigt mysigt! 11-åringen shoppade loss och fick några nya tröjor, adidaströjabyxa, mössa, vantar, vinterjacka, vinterkängor och ...

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards