Mina tankar om allt och ingenting

Alla inlägg under oktober 2010

Av Ann - 19 oktober 2010 07:45

Regn och rusk, sån här höst vill jag inte ha! *muttrar*

Jag vill ha soliga, klara, fina höstdagar och hellre kallt än regn och blåst..!

Det här suger...

Nu är det snart bara en vecka kvar tills vi ställer om klockan till vintertid, då blir det ännu mörkare, men för att se det positiva i det hela, så går ju tiden fort och det är snart vår igen!

För vänta bara, rätt var det är så är det jul och då har man ändå inte hunnit köpa alla julklappar, städat, bakat pepparkakor utan fått köpa färdiga, och allt annat som ska vara gjort i tid, utan springer hysteriskt dagarna innan och allt är slut.

Jag vet, för ni vet, been there done that... (jisses försökte mig på utrikeska!)


Hur som haver, idag ska jag ta mig an mounttvättberg som har börjat ta över huset igen samt lästa i avhandlingen (igen) och försöka förstå alla begrepp och Vygotskijs teori...

Lät inte det kul..?


I eftermiddag ska jag återigen ta mig och min barbamammakropp till badhuset och bada med barnen.

Tim satt och klappade mig på magen imorse och sa: din mage känns som deg mamma.

Jag blängde väl på honom för han fortsatte med att säga att: men den är väldigt mjuk...

Jag vet inte hur jag ska tolka det men jag antar att han menade det som något positivt.

(han vet väl att risken för att badet uteblir annars är överhängande..!)


Själv har jag väldigt svårt att se det positiva med att ha en mjuk degmage, men tydligen så stör den mig inte tillräckligt för att göra något radikalt åt det..?

Fast det stör mig faktiskt så mycket att jag tycker att den enklaste åtgärd där är att skippa att exponera sig på badet...


Jag avslutar mitt morgongnäll med att visa kort på Hilma som redan börjat med julförberedelserna genom att börja bära rött, glömde visst visa det igår...


  

Vi får väl se hur länge det täcket får vara helt... kan man spraya på stop å väx annars på hela täcket så Merlin tycker att det smakar äckligt?

Vore inte det bra om han lärde sig nu att täcken ska man inte bita och dra i?!  


Godförmiddag!






Av Ann - 18 oktober 2010 20:58

Jag satt här imorse utan el och tyckte det var ganska trist då Anna ringde.

Vi åkte och tog en kopp te på ett fik här i stan, så fördrev jag den stunden, innan jag skulle till Evelina och plugga.

Observera att jag bara tog en kopp te!


Evelina och jag tittade på 4, inte 3 filmer och gjorde vår intervju på biblioteket så det kändes som om vi var rätt effektiva idag ändå.


Annars så har det varit riktigt ruggigt väder idag.

Regn och blåst, hua!

Tack och lov för regnskyddet, som hästarna stod i när jag tog in dem ikväll.


Vad har jag gjort annars då?

Tja... jag har handlat ett UNO spel för att barnen gillar att spela det, och när jag skulle betala så hoppades jag att jag hade pengar att betala med.

Så köpte jag två liter mjölk också, självklart är det viktigare med ett spel än att handla mat..!

Så nu har vi spelat UNO hela kvällen, och självklart så blir jag anklagad för fusk när jag dansar segerdansen när jag vunnit fler gånger än Tim...

Handla mat kan jag göra en annan dag!


Men vad handikappad man blir utan el!

Jag kunde inte gå in på internetbanken och kolla hur mycket pengar jag hade och eventuellt föra över...

Jag kunde inte ringa för telefonen som är bärbar behöver el...

Efter ett tag passade min mobil på att lägga av för att batteriet var slut, och det gick ju inte att ladda den...

Jag kunde inte duscha och ville inte spola på toaletten i onödan...


Så jag tyckte nästan att Anna räddade mig!


Vi har också varit på drop-in fika på Pontus förskola.

Trevligt och gott, och som Pontus sa, det är jag som har bakat, och jag har lärt mig knäcka ägg nu!

Det var nog en passning till mig som inte ville låta honom knäcka ägg sist vi bakade, inte för att jag inte trodde att han kunde det (jo, kanske lite, sist knäckte han ett ägg i bunken med skal i, ett utanför och det sista så att han välte bunken...) utan för att jag ville få det gjort snabbt.

Så nästa gång har jag nog inget val, det är bara att låta honom knäcka igen..!


Hästarna tog jag in redan vid 20 ikväll och passade på att borsta igenom dem alla tre ordentligt, Merlin och Mellis fäller fortfarande en del men det verkar börja ge sig.


  

Barnen igårkväll i krossen, ska visa vår gamla kross någon dag, den är fin!


  

Jag och Pontus förra sommaren 



Gokväll!


Av Ann - 18 oktober 2010 08:18

Är faktiskt på ett riktigt bra humör idag också.


Trots att jag har fått en ny utsikt från mitt vardagsrumsfönster...


  

Fint va? Det är först en byggställning som stått där ett tag, men sedan har mannen lite fiffigt ställt pellets"burken" precis utanför fönstret...

Nu blev ni avundsjuka va?


Annars idag så ska jag till Evelina och plugga.

Vi ska titta på tre (tror jag) UR filmer och gå till bibblan och intervjua och titta hur barnavdelningen ser ut.

Passar väldigt bra för jag blir av med elen här klockan 09-11 fick jag en lapp om förra veckan.

Och att plugga eller ens vara här hemma då är nog ingen hit eftersom jag behöver datorn för att plugga och när han ställer saker framför alla fönster så blir det inte speciellt ljust här inne, trots dagsljuset...


Dagens morgonbilder

  

Alla står och äter morgonhö

Det är mörkt nu när de kommer ut.

  

Merlin kan bara inte låta bli att bita i Hilma...


Hur länge är era hästar ute på dagarna?

Ni som tar in alltså.

Mina kommer nästan alltid ut vid 07 på morgonen och in mellan 21-22 på kvällen. Kraftfoder morgon och kväll, fri tillgång på hö hela dagen och Mellis får även ca 7 kg hösilage på kvällen inne medans Hilma bara får en tuss hö.

De står på halm inne så hon kan alltid tugga i sig lite halm om hon blir hungrig.

Vilket hon inte verkar vara.

Jag vill nämnligen ha mina hästar ute så mycket som möjligt, men jag tycker ändå om att ta in dem.

När jag tränade som mest med Mellis (för hundra år sedan känns det som) fick hon alltid komma in redan vid 15-16 på dagarna och äta krafftfoder även på eftermiddagen när hon kom in.

Hon är inte en speciellt lättfödd häst när hon tränas...

Vad tiden går fort... jag köpte Mellis -00 som 7-åring och nu fyller hon 18 i februari... Hilma blir 16 i juni och de har gått ihop sedan -00 med några korta uppehåll.

Inte konstigt egentligen att de är som ler och långhalm.

Blev jag lite nostalgisk där ett tag..!


Liten   prinsbus

  

Visst syns det att han har mörknat?


Godmorgon!


Av Ann - 17 oktober 2010 20:17

Blev det nåt gjort i trädgården idag som jag tänkt?

Nä... inte direkt...

Fast jag tog och ställde undan utemöblerna och grillen.

Utemöblerna till lad delen på stallet och grillen ställde jag bara under taket på vår röd lilla stuga.

Ifall vi blir grillsugna.

Resten finns väl kvar den dagen jag blir sugen på trädgårdarbete...

Dessutom så kanske det inte är bra för gräset att bli klippt när det är så här kallt så det är frost på morgonen..?


Var för ovanlighetens skull ute och fotade lite, och då hamnade jag av en slump i hagen igen..!    


  

Han börjar anta en djupare lite mörkare brun och

även benen har börjar mörkna nu!


Nu till annat än bara hästar...



Vet ni vad det här är?

Det är persiljan i mitt land!

Visst är den fin?


På en av bloggarna jag läser skrevs det om förvaring av hästsaker.

 


Kom då på att jag måste visa mina lådor som en vän har målat åt mig.


     

Jag tycker att de är jättefina!


Himlen ikväll...

  

Fast den var vackrare i verkligheten..!


Okej, nu har jag försökt att fota annat än bara hästar och barn ett tag... och det gick väl sådär, tycker jag själv.

Tycker nog ändå att det är roligare att fota hästarna och barnen, har lite dåligt med den där känslan för vad som gör sig på bild... 


På tal om den perfekta hästbilden så stod jag i eftermiddags och tittade ut över hagen genom fönstret och får se hästarna springa och lajja.

Allihopa!

Det tog en stund innan jag kom mig för att hämta kameran och springa ut för att fota.

Försökte ta ifrån stallplan men det blev helt fel, hästarna var inte där de skulle vara för att jag skulle kunna fota därifrån så jag var tvungen att ta mig in i hagen.

När jag väl kommer dit så slutar alla att springa och kommer för att gosa...

Blev inte ett enda kort..!

Eller jo...

Sånna här...


 

Inte direkt vad jag hade tänkt mig... 


Imorgon är det måndag igen... jisses vad helgerna går fort..!

Gubben och jag har precis moffat i oss var sin (egentlige två var men det låter bättre med var sin) räkmacka med för mycket majonäs på, men de gick ner ändå. Räkor är alltid gött!


Nu ska jag försöka vara lite social.


Godkväll!


Av Ann - 17 oktober 2010 10:37

Idag kanske skulle vara en bra dag för det..?

Rensa bort det sista ifrån landen, klippa gräset en sista gång, klippa vinbärsbuskarna osv.

Jag borde göra det och vädret kan man inte klaga på.

Ja, det är förståss lite kallt, men det regnar inte och då är det bra väder tycker jag.

Fast... jag har lite huvudvärk och känner väl inte så där jättemycket för det kan jag erkänna.

Så vi får väl se...


  

Så tjock är hon väl inte?

Fast hon är ju inte direkt mager heller... men vem är det?


Här är hon ivarjefall, den nyklippta. Det mörka är inte sånt vi missat, det bara ser så ut!

Även huvudet fick sig en putsning från getskägget så nu ser hon riktigt respektabel ut om man bortser från ett hmmm... rejält hack på vänster sida av huvudet. Hon tröttnade på att bli klippt där så hon vände på huvudet när jag inte var beredd... men vad gör det?

Det syns inte om man inte tittar för nära!   

Och även om pälsen är kort så är det fortfarande tjockt, så det känns ungefär som att klappa på sammetstyg.

Det jag har kvar att göra på henne för att hon ska räknas som helt klar är att putsa lite på örontofsarna som står ut och så ska jag nog försöka tvätta åtminstone svansen.

Hur som helst så är lilla Hilma en pärla.

En riktig klippa att hålla på med.

Inte ens när jag kommer nära ögonen med klippmaskinen (Jenny vill inte klippa huvudet, jag får göra hacken själv!) så är det något problem.   


Nejhej, ska väl försöka få något gjort idag... barnen är ute och går jag inte ut själv, kommer de väl snart in igen!


Tjing tjing!

Av Ann - 16 oktober 2010 21:50

Ja Hilma alltså.


Idag har jag haft en jättebra dag som började som alla andra lördagar, med Tims innebandy.

Efter det så kom Marina med sina barn och hälsade på.

Hon fick till sin stora glädje   tillbringa en stor del av dagen i stallet, med att först hålla mig sällskap medans jag mockade och fixade klart till hästarna, för att sedan titta på medans Hilma klipptes.

Det tyckte hon var jätte intressant...   

Men hon var till nytta också för det är hon som har tagit dagens kort!


Ja, Hilma klipptes alltså.

Och jag kan lova att det var behövligt...

Hon stod helt still och det såg verkligen ut som om hon njöt.

Vissa ställen så sträckte hon själv på sig, precis som för att hjälpa till så man kom åt att klippa ordentligt.


     


Det var som vanligt Jenny, barnens kusin, som klippte.



Hon är så duktig, Jenny alltså!

Fast Hilma skötte sig prefekt med ska väl tilläggas!


  

Hår från första sidan...


  

Snart klar...


Nu kommer vi ner till huden och kan borsta henne ordentligt igen, så skönt för henne!


Lägger ut den här bilden som Marina tog när vi klippte Hilma

  

Egentligen är det kanske inte en så märkvärdig bild, men jag gillar den. 


Marina, Max och Hugo stannade till kvällen och det var verkligen mysigt, vi har inte träffats ordentligt på ett bra tag.

Konstig det där, att trots att vi bor i samma stad så ses vi och pratar nästan mer sällan än när hon bodde i Borås?


Kvällen avslutades med filmmyskväll med barnen.


Hur som helst så har jag haft en jättebra dag så stort TACK Jenny för att du kom och klippte Hilma, till Camilla för att du förbarmade dig över Mjauis tovor och Marina för en jättemysig dag!


Jösses, jag höll nästan ett tal!


God natt eller ha en fortsatt trevlig lördagkväll!

Av Ann - 15 oktober 2010 07:50

Ännu en fin höstdag, gårdagen blev ju rätt ok till slut.

Visserligen blåste det men då torkar ju även hagen upp, så jag kan leva med det.


Gissa vad det här är!?

  

Jag försökte fota månen... det var jättefint i verkligheten,

såg inte alls ut så här... försökte på alla sätt och vis men

det här är den bild som blev bäst.


Och det är inte ens i närheten av hur det faktiskt såg ut...

Kanske dags att hämta den där manualen och läsa hur  man ska göra

istället för att chansa?

Fast det är ju mer sport om man inte läser..! 


Småfåglarna har börjat komma fram nu och pickar lite på fönstren och allt annat också förresten.

Menar de att jag ska börja mata dem redan!?


Annars så ska jag väl inte göra så mycket mer än jag har lust med...

Ja plugga förståss, det har jag ingen lust med, ska väl fortsätta att läsa den där avhandlingen, men annars inga direkta planer för fredagen.

Får väl se vad barnen vill göra och äta ikväll.

Barns inflytande, ni vet!


Godmorgon!


Av Ann - 14 oktober 2010 21:14

Tog några kort på Merlin när jag tog in dem ikväll.

Det blev en snabbis i stallet ikväll, alltså för att inga missförstånd ska uppstå, en snabbvisit hos hästarna.

Jag gjorde det jag måste och gick sedan in igen.


Han ser rätt skabbig ut i pälsen för nu fäller han för fulla muggar!


 

Det syns inte så bra som jag skulle önska men man ser ändå

de mörkare fläckarna.


Här klappade jag honom en gång... och det är håret som blev av klappen!

  

Men det är en fin brun färg som kommer fram!


Läste hos min bloggvän Stina att  Moorlands Totilas är såld.

Han såldes tydligen för mellan 10-15 miljoner euro...

Det är lite kosing det...

Vad skulle man inte kunna köpa eller göra för den summan?

Förutom att köpa förmodligen världens bästa dressyrhingst?

Jag hoppas verkligen att Edward Gal får fortsätta rida honom för de är i mitt tycke ett oslagbart team..!



Tack och hej, leverpastej!

Presentation

Hästarna

    

              Hilma RS 3878

                    1995

      Almnäs Baron     Tova

                   Shettis

 

 

  

                   Merlin

                    2010

Karamelle ox  Tendencioso IV

               Hispanoarab

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards